Alpha5 är DeLoreans eldrivna nytolkning av ikonen DMC-12

Carl Undéhn

Carl Undéhn

30 maj 2022

DeLorean DMC-12 tillverkades i endast 9 200 exemplar under knappt två år. Men dess ikoniska design, rollen som farkost i filmtrilogin ”Tillbaka till framtiden” och den röriga historien kring produktionen har gjort modellen till en av bilvärldens mest kända.

Nu är DeLorean på väg tillbaka och då med eldrift samt det nya namnet Alpha5. Grundelementen i designen har behållits vilket innebär en låg coupékaross och naturligtvis måsvingedörrar. Men i övrigt är det inte mycket som känns igen. De tidigare vassa formerna hos originalets kaross i rostfritt stål har nu rundats av till en mer tidsenlig kostym.

Alpha5 ska också gå att få i fler färger än DMC-12, som endast fanns i borstad stål.

– Det fanns ett enormt ansvar att se till att vi hedrade DeLorean-märkets historia, men också ett ännu större ansvar att ta hand om dess framtid. Jag tycker att vi gjorde båda delarna med Alpha5, säger Troy Beetz som är marknadschef för DeLorean Motor Company.

Den eldrivna nytolkningen har vuxit för att nu mäta nästan fem meter på längden och strax över två meter på bredden. Därför finns det nu plats för fyra i en avskalad interiör, till skillnad från originalet som endast rymde två platser.

Även höjden har ökats, men med 1,37 meter är det fortfarande en låg bil med lågt luftmotstånd. Cd-värdet anges till endast 0,23.

Några uppgifter om effekt bjuds det inte på. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h och 0-100 km/h ska gå på strax under 3 sekunder. Mer intressant för alla fans av Tillbaka till framtiden-filmerna är kanske tiden till 88 miles per hour (142 km/h) som ska gå på 4,35 sekunder. 

Batteripaketet uppges vara på ”100+ kWh” och den beräknade räckvidden till omkring 48 mil. Specifikationer och form pekar alltså på en modell som kan ge bland annat Porsche Taycan en match.

En prototyp ska visas upp i augusti under bilmässan Pebble Beach i Kalifornien. Produktionen är planerad att dra igång 2024 och efter det har DeLorean flera andra projekt på gång – med olika drivlinor.

Nästa modell ska vara en sportbil med V8 och efter det planeras en eldriven sedan. Den ska sedan följas av en sportig suv som uppges få bränsleceller.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!