Antalet laddstolpar på ”kritisk låg nivå” enligt M Sverige

Carl Undéhn

Carl Undéhn

17 aug 2021

Antalet laddstolpar i Sverige är på tok för få. Det menar i alla fall bilistorganisationen M Sverige som har granskat landets offentliga laddstolpar. Slutsatsen är att det saknas tusentals och att utbyggnaden måste snabbas på när allt fler kör laddbara bilar.

Flera elbilsägare håller kanske med. I takt med att antalet elbilar ökar i vårt land stiger även behovet av offentliga laddstolpar.

M Sverige menar att antalet idag befinner sig på en ”kritiskt låg nivå”. Totalt finns det 13 000 offentliga laddstolpar i Sverige. Det ställer organisation mot de 250 000 laddbara bilar som rullar på våra vägar.

Nu laddar många sina bilar så klart hemma, men problemet är enligt M Sverige att utbyggnaden av laddinfrasteruktur inte följer utvecklingen av att fler väljer laddbart.

M Sverige är heller inte nådig i sin kritik.

– Trots högt ställda klimatpolitiska ambitioner har tillgängligheten för att ladda gått från dålig till urusel på bara ett par år, varken samhället eller branschen verkar klara utmaningen, säger Caroline Drabe som är vd på M Sverige.

Antalet offentliga laddstoplar måste därför höjas till minst 25 000. Det skulle betyda en laddstolpe för tio laddbara bilar vilket också är EU:s rekommendation.

Värst är situationen i Stockholm, där M Sverige anser att det behövs 8 000 laddstolpar, samt Uppsala län.

Även de län där möjligheten att ladda varit på acceptabel nivå har enligt undersökning halkat efter. Orsaken är att laddbara bilar där blivit fler men antalet nya laddstolpar som byggts är få.

M Sverige menar att bristen på möjlighet att ladda riskerar att minska klimatnyttan med laddbara bilar. Fokus ligger där på laddhybrider, som de menar kommer köras med bensin om laddstolparna är för få.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!