Elbilen logo Meny

Audi e-tron blir Q8 e-tron med räckvidd på upp till 60 mil

Efter fyra år på marknaden är det nu dags att ge Audi e-tron en facelift. I samband med det byter modellen – som kommer både som suv och sportback med sluttande taklinje – nu också namn till Audi e-tron Q8.

Elbilen har redan varit och kollat in nya e-tron som ni kan läsa mer om i nummer 11 av Elbilen som precis lämnats till tryck.

Den nya kostymen innehåller däremot inte särskilt stora förändringar. Fronten är delvis omarbetad för att gå mer i linje ed Audis övriga och kommande elbilar.

Aerodynamiken har också förbättrats och luftmotståndet har sänkts något för både suv- och Sportback-versionen.

Luftfjädring är standard och bilen kan ändra höjden med upp till 76 millimeter. Styrningen har också fått sig en genomgång för att ge den stora bilen med en längd på 4,9 meter en sportigare körkänsla.

Men de största nyheterna hittas däremot under skalet med längre räckvidd på upp till 60 mil, snabbare laddning och en mer effektiv drivlina. Bland annat genererar motorn bak nu ett starkare magnetfält som gör den mer effektiv samtidigt som den kan leverera ett högre vridmoment.

Även batteriernas styrsystem har förbättrats för att kunna använda mer av deras totala kapacitet.

Både som suv och Sportback kommer Audi Q8 e-tron i tre olika versioner som alla har fyrhjulsdrift. Instegsversionen heter Audi Q8 50 e-tron/Audi Q8 50 Sportback e-tron har ett batteri på 89 kWh som ger en räckvidd på 49,1 mil för suven och 50,5 mil för Sportback.

Elmotorerna ger tillsammans en toppeffekt på 340 hästkrafter (250 kW) i boostläge och ett drivmoment på 664 Nm.

Hos mellanversionen är Audi Q8 55 e-tron/Audi Q8 55 Sportback har effekten höjts till 408 hästkrafter (300 kW), men vridmomentet är samma på 664 Nm. Batteriet är här större på 106 kWh som ger en räckvidd på 58,2 mil för suven och 60 mil för Sportback-versionen.

Uppdaterade e-tron kommer också som toppversionen Audi SQ8 e-tron med tre elmotorer. De dubbla motorerna på bakaxeln driver varsitt hjul. Precis som hos Polestar 3 hittas här också torque vectoring för att kunna fördela kraften på de yttre hjulen och hjälpa till att svänga bilen.

Bilens tre motorer ger tillsammans en effekt på 503 hästkrafter (370 kW) och vridmometet har här skruvats upp till 973 Nm. Även toppfarten är högre med 210 km/h som max, jämfört med 200 km/h för övriga versioner.

Audi SQ8 e-tron får det större batteripaketet på 106 kWh och räckvidden anges till 49,4 mil för suven och 51,3 mil för Sportback.

Det större batteriet klarar också att ladda med högre effekt på upp till 170 kW, jämfört med 150 kW som mest hos Audi Q8 50 e-tron. Ombordladdaren är på 11 kW, men 22 kW går att få som tillval.

Redan första e-tron hade en väldigt jämn laddkurva och det är enligt Audi något som vi hittar även här.

Att ladda det stora batteriet från 10 till 80 procent ska ta 31 minuter. Hur lång tid det tar med det mindre batteripaketet hos Audi Q8 50 e-tron framgår inte.

Interiören utgörs delvis av återvunna material för att minska utsläpp. Bland annat återvunnen plast so renats och strimlats för att bli en olja som kan användas vid framställning av ny plast.  Bilen levereras också koldioxidneutral till kund från Audis fabrik vid Bryssel.

I övrigt känns insidan igen och Audi behåller sitt formspråk, men antalet fysiska knappar är färre. I mittkonsolen hittas två skärmar på 10,1 och 8,6 tum där de flesta inställningar görs.

Hjulbasen på nästan tre meter lovar gott om plats på insidan. Bagaget rymmer 569 liter hos suven och lite mindre med 528 liter i Sportback-verisonen. Framme i frunken går det att klämma in ytterligare 62 liter.

Audi börjar ta emot beställningar av alla versioner av Q8 e-tron i mitten av november och leverans är beräknad till våren 2023.

Priserna är ännu inte fastlagda utan endast preliminära. Enligt dem kostar Audi Q8 50 e-tron från 799 900 kronor, mellanversionen Audi Q8 55 e-tron från 894 400 kronor och toppversionen Audi SQ8 e-tron från 1 013 300 kronor.

För Sportback läggs det på 26 500 kronor på alla versioner.

VersionPris från
Audi Q8 50 e-tron799 900 kr
udi Q8 55 e-tron894 400 kr
Audi SQ8 e-tron1 013 300 kr
Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2022-11-09