Audi fasar ut förbränningsmotorn till 2035
Carl Undéhn
8 jan 2021
I en intervju med det tyska magasinet Wirtschaftswoche talade Audi-chefen Markus Duesmann om bilens framtid och företagets strategi. Vid sidan av hans åsikt om hastighetsbegränsning på Autobahn (han välkomnar det inte utan föredrar ”intelligenta, smarta lösningar”) talade han om företagets strategi kring eldrift.
Det framkom då att Audi arbetar med en plan för att fasa ut produktionen av bilar med förbränningsmotor till 2035.
Planen kommer att spikas de kommande månaderna och gäller för alla Audis fabriker. Omställningen ska anpassas efter hur marknaden för elbilar utvecklas och vara avslutad inom 10-15 år.
Förutom i hemstaden Ingolstadt i tyska Bayern har Audi även tillverkning i flera europeiska länder som Ungern, Spanien och Belgien samt i Kina, Brasilien, Mexiko och Indien.
Utöver det talade Markus Duesmann, som även är teknisk chef inom VW-koncernen, om ”Artemis”. Projektet drogs igång av koncernchefen Herbert Diess med det uttalade målet att knappa in på Teslas tekniska försprång inom elbilsteknik och snabba på utvecklingsarbetet inom koncernen.
Uppgiften att ta fram en energisnål modell med lång räckvidd går under arbetsnamnet ”Landjet” och hamnade hos Audi. Lansering är planerad till tidigast 2024 och en av få saker vi vet är att det i alla fall inte blir en SUV.
I intervjun säger Markus Duesmann att det handlar om en helt ny kategori av bil.
– Helt självkörande och med en ny känsla av rymd jämfört med dagens sedaner, säger han till Wirtschaftswoche.