Audi fortsätter med eldrift i Dakarrallyt trots motgångar
Carl Undéhn
17 jan 2023
Audi blev förra året den första tillverkaren att köra det klassiska ökenrallyt Dakar med eldrift. Men med obefintlig laddinfrastruktur utmed den över 800 mil långa sträckan är ren batteridrift omöjligt. Tävlingsbilen Audi RS Q e-tron hade därför en turbomatad tvålitersmotor som laddade batteriet under färd.
Med det vill Audi ändå dra nytta av eldriftens fördelar med direkt vridmoment och enklare körning utan växellåda.
Inför årets upplaga av Dakarrallyt, som precis har avslutats i Saudi Arabien, var det dags för den vidareutvecklade versionen Audi RS Q e-tron E2 att visa vad den gick för. Effekten är som innan på 288 kW (392 hästkrafter) och batteriets storlek på 52 kWh.
Men karossen har fått en del förbättringar för lägre luftmotstånd den elektriska drivlinan har optimerats. Bakom ratten i den ena bilen hittades svenskarna Mattias Ekström och Emil Bergkvist. I de andra två erfarne Carlos Sainz tillsammans med Lucas Cruz och Stéphane Peterhansel (”Mr Dakar”) med Edouard Boulanger.
Så hur gick det för elbilen i öknen?
– Vi fick uppleva både med- och motgångar under Dakarrallyt. Toppresultaten under dagsetapperna visar att vi är bland de snabbaste med vår innovativa RS Q e-tron. Och det med en bil som ger de lägsta utsläppen, säger Rolf Michl som är chef för Audi Motorsport.
Helt nöjd var däremot varken han eller resten av Audi med resultatet.
– Men vi har också upplevt många besvikelser, alltifrån däck- och chassiskador på de ojämna vägarna till olyckorna. Nu kommer vi att gå igenom allt grundligt, utifrån alla aspekter, säger Rolf Michl.
Och lite otur verkar de också ha haft. Under de fyra första etapperna drabbades Audis tre bilar av inte mindre än 14 skador på däcken. Den nya versionen av Audi RS Q e-tron E2 ska visserligen vara enklare att byta däck på än tidigare. Men däckproblemen innebar ändå att mycket tid gick förlorad.
Svenskarna Mattias Ekström och Emil Bergkvist körde sönder hjulupphängningen på sin bil efter att ha missat en sten som låg i ökendammet. Och de båda andra bilarna kraschade båda två i samma sanddyn. Hos den franska duon skadades Edouard Boulanger så illa att han fick flygas till Tyskland för vård.
– Det var ett tufft rally, vi gav aldrig upp ens efter de stora tidsförlusterna. När vi inte litade på kartan vissa dagar drog vi ned på farten, annars mätte vi oss mot de främsta, kommenterar Mattias Ekström tävlingen.
I etapperna 9 till 14 låg Mattias Ekström och Emil Bergkvist bland de topp fyra. Men det räcker som bekant inte för att vinna hela tävlingen. Till slut hamnade Audi på en 14:e plats för hela tävlingen.
Audi tror fortsatt på sin eldrivna Dakarbil och satsar redan mot nästa rally.
– Vi kommer nu att analysera alla områden. En pallplats var vårt mål. Det är fortfarande så, eftersom vi definitivt kommer att tävla igen 2024, säger den tekniske utvecklingschefen Oliver Hoffmann.