Audi presenterar e-tron GT – slimmad prestandabil med 48 mils räckvidd

Carl Undéhn

Carl Undéhn

9 feb 2021

När Audi ikväll till slut lanserade nästa medlem i företagets elbilssatsning heter den e-tron GT. Under den digitala presentationen upprepade Audis chef Markus Duesmann och alla andra på scenen mantrat att Audi arbetar för en bättre framtid och att den är elektrisk.

Och huvudrollen spelade så klart e-tron GT.

Till skillnad från föregångaren e-tron och kommande e-tron Q4 handlar det inte om en SUV utan en slimmad fyradörrars coupésedan. För den som inte nöjer sig med standardutförande passar Audi också på att släppa racingversionen RS e-tron GT samtidigt.

Prototypen till e-tron GT såg vi redan 2018 under bilsalongen i Los Angeles. Den slutgiltiga produktionsmodellen har heller inte förändrats mycket i utseende från prototypen. Då utlovades 590 hästkrafterna, något som överträffas i RS-versionen där de två elmotorerna tillsammans levererar 598 hästkrafter och ett vridmoment på 830 Nm. En boostfunktion gör det även möjligt att under 2,5 sekunder höja effekten ytterligare till 646 hästkrafter.

Standardversionen e-tron GT quattro har en effekt på 476 hästkrafter, 630 Nm och en boostfunktion som tillfälligt höjer effekten till 530 hästkrafter. Som namnet antyder har den fyrhjulsdrift och kan även styra med alla fyra hjulen.

Toppfarten är begränsad till max 250 km/h, men på vägen dit gör e-tron GT 0-100 på 4,1 sekunder. Den som vill tryckas hårdare tillbaka i stolen får välja RS-modellen som klarar 0-100 på 3,3 sekunder.  

Batteriet på 93 kWh (85 kWh netto) sitter placerat i botten och ska enligt Audi ska ge en räckvidd på minst 48 mil enligt WLTP. Förbrukningen för e-tron quattro anges till mellan 19,9 och 21,6 kWh/100 km enligt WLTP. RS e-tron GT har något högre förbrukning, 20,6 till 21,7 kWh/100 km.

Trots batteriet mäter e-tron GT endast 141 cm på höjden och är därmed till och med något lägre än Audi A7 med förbränningsmotor. Den låga takhöjden tillsammans med en platt botten och utfällbara spoilers ger ett lågt luftmotstånd och ett cw-värde på 0,24. Styrbara luftintag som öppnas och stängs bidrar också till så kallad aktiv aerodynamik som även hjälper till att kyla bromsarna.

Men 1,96 meter bred och med en längd på 4,99 meter handlar det inte om någon liten sportbil. Siktet är tydligt inställt mot de jämförbart stora Tesla Model S och koncernsyskonet Porsche Taycan ­– den sistnämnda också en modell som e-tron GT delar mycket teknik med.

Det innebär samma 800-voltssystem som gör det möjligt att snabbladda med upp till 270 kW. Audi säger att e-tron GT kan ladda 10 mils räckvidd på endast fem minuter och från 5 till 80 procent ska gå på under 23 minuter under ”ideala förhållanden”.

Utbytet av teknik ger naturligtvis fördelar, men frågan är ändå hur och var de båda modellerna Taycan och e-tron GT skiljer sig åt.

– Inom Volkswagen-koncernen är vi vana att jobba med gemensamma delar och plattformar för att ändå skapa en egen unik karaktär. Allt är gjort som en Audi och den ser ut som en Audi, säger Philipp Römers  som är chefen för exteriör design.

Enligt honom var det också viktigt att ge modellen ett tydligt ”Audiansikte” och inte helt avstå från en grill i fronten.

– Tekniken gjorde det möjligt att göra något annorlunda med bilens ansikte eftersom den behöver mindre luft. Många andra nya konkurrenter släpper sina bilar helt utan ansikte, men vi ville ha ett typiskt ”Audi-face”. Men samtidigt kunde vi öka karaktären och du ser från hundra meters avstånd att det är en Audi, säger Philipp Römers.

På insidan är det tydligt att den nya GT vill erbjuda en annan körupplevelse än i vanliga e-tron.

I jämförelse med Teslas senaste uppdatering av Model S kan inredning knappast kallas avskalad. Utbudet av fysiska knappar är många, men till skillnad från e-tron hittas nu endast en centralt liggande skärm.  

– GT är en bil där vi fokuserar på själva körningen. Vi valde därför endast en display i mitten. Mycket kan även styras direkt från ratten. Med bara en display blir upplevelsen mer fokuserad och designen lättare och mer ren, förklarade Sven Janssen som är product marketing manager för e-tron.

Vid lanseringen av e-tron var möjligheten att ha digitala backspeglarna en stor sak, men i e-tron GT har Audi gått tillbaka till traditionella med speglar.

Audi säger sig också ha lagt stor vikt vid ljudet för att höja körkänslan.

– Ljudet ska återspegla körningen och vi vill erbjuda ett dynamiskt ljud som känns när man trycker på pedalen. Det är nästan som att man kan spela och använda bilen som ett instrument” säger ingenjören Stefan Gsell som arbetat med ljuddesign under utvecklingen.

Försäljningen börjar redan nu i februari och startpriset för e-tron GT quattro är 1 158 000 kronor och 1 573 000 kronor för RS-versionen.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!