Elbilen logo Meny

Audi slutar utveckla förbränningsmotorer – Euro 7-reglerna blir för mycket

Det blir allt tydligare att världens biltillverkare på lång sikt inte ser någon framtid i förbränningsmotorn. På kort tid har flera stora tillverkare som Volvo och General Motors samt mer nischade märken som Jaguar och Mini angett datum för när utfasningen ska ske. Meningarna går lite isär om hur lång tid fossiltekniken har kvar, men någonstans mellan 2030 och 2035 vill de alla vara helt elektrifierade.

Det beror däremot inte enbart på att alla plötsligt blivit övertygade elbilsfantaster. Även kommande strikta avgasregler påverkar branschens nu snabba omställning – något som blir tydligt i en intervju med Audis chef Markus Duesmann i den tyska dagstidningen Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Där säger han att Audi inte kommer fortsätta utveckla sina förbränningsmotorer. Orsaken är de kommande Euro 7-reglerna, som han samtidigt passar på att ge en känga.

– EU:s planer med ännu mer stränga avgasreglerna Euro 7 är en enorm teknisk utmaning och samtidigt en liten vinst för miljön. Det innebär en extrem begränsning för förbränningsmotorn, säger han i intervjun.

Euro 7-reglerna ska träda i kraft 2025 och kommer tvinga tillverkarna till att kraftigt minska sina utsläpp. Så mycket att vissa menar att det kommer göra bilmodellerna så mycket dyrare att de inte längre går att sälja.

Utveckling och teknik för att anpassa bensin- och dieselmotorer innebär så stora kostnader att Audi alltså väljer att inte ens försöka. Markus Duesmann säger att företagets befintliga motorer istället ska anpassas enligt de nya riktlinjerna.

I en tidigare intervju har han angett 2035 som året då Audi helt ska sluta med förbränningsmotorer. I dagsläget har Audi två eldrivna modeller, SUV:en e-tron och sedanen e-tron GT. Snart presenteras även den kompakta SUV:en Q4 e-tron, som även kommer i versionen Sportback med en mer coupé-inspirerad kaross. Inom fem år vill de kunna erbjuda 20 eldrivna modeller.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2021-03-16