Audi stryker kompakta modeller i övergången till eldrift

Carl Undéhn

Carl Undéhn

14 feb 2022

Under en konferens anordnad av den tyska affärstidningen Wirtschafts Woche har Audi-chefen Markus Duesmann delat med sig av lite detaljer kring märkets framtida planer för eldrift.

Han upprepade löftet om att Audi endast kommer utveckla bilar med eldrift från 2026. Tillverkningen av redan lanserade modeller med förbränningsmotor kommer fortsätta även efter det. Men senast 2033 ska det vara slut med fossilbilar i Ingolstadt.

Övergången till eldrift innebär också att Audi stryker vissa segment i sitt sortiment. Som flera andra tillverkare har Audi problem med att få till lönsamhet hos en eldriven småbil. Det blir därför ingen efterföljare till Audi A1 och tillverkaren ska i stället satsa på större modeller.

– Konkret innebär det att vi har bestämt oss för att upphöra med A1 och det kommer inte heller att finnas någon efterföljare till Q2, sa Markus Duesmann nyligen.

Audi-chefen Markus Duesmann

Hur planerna ser ut för A3 är oklart, liksom tidigare rykten om att Audi haft planer på att återuppliva A2 som en eldriven modell.

Den tidigare motoringenjören Duesmann, med bland annat Mercedes V12-motor på meritlistan, menade också att klimathotet är en större utmaning än övergången till eldrift, digitaliseringen av bilar och konkurrensen från nya kinesiska tillverkare.

Han tog därför ett större grepp än bara sin egen bransch, som han menar inte kan ta på sig hela ansvaret för att möta klimathotet.

– Det finns bara ett sätt att komma bort från fossila koldioxidutsläpp. Och det är med elektricitet. Så om el är den viktigaste faktorn behöver vi en klimatneutral energihantering, energiproduktion och energikonsumtion. Och även rimliga elpriser, sa Markus Duesmann.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!