Audi tävlar i Dakarrallyt med eldrift för tredje gången
Carl Undéhn
5 jan 2024
Samtidigt som våra vägar fylls av snö är det idag dags för till starten av tuff körning i öken och det klassiska Dakarrallyt. Det innebär 14 dagar med tolv sträckor på totalt 473 mil i Saudiarabien, med dagsetapper på upp till 40 mil i hård terräng. Inklusive avslutningssträckorna handlar det om totalt 789 mil.
Som vid de två senaste upplagorna av Dakarrallyt tävlar Audi även i år med sin elektrifierade bil RS Q, en fyrhjulsdriven terrängbil med dubbla elmotorer som tillsammans ger 392 hästkrafter och ett batteri på 52 kWh. Det räcker som väntat inte för att ta sig hela vägen och laddinfrastrukturen är inte särskilt utbyggd i öknen.
Audi RS Q har därför en turbomatad bensinmotor på två liter som laddar batteriet under färd. Genom det kan Audi ändå tävla med elmotorns fördelar som ett direkt vridmoment och att slippa växla.
Som tidigare år startar Audi med tre team: svenskarna Mattias Ekström och Emil Bergkvist, spanjorerna Carlos Sainz och Lucas Cruz samt fransmännen Stéphane Peterhansel och Edouard Boulanger.
Förra året drabbades Audi av en hel del motgångar. Under de fyra första etapperna fick de tre bilarna inte mindre än 14 skador på däcken. I slutändan hamnade Audis team på 14:e plats i tävlingen.
Förhoppningen är naturligtvis ett bättre resultat i år.
– Jag har tränat och tävlat så mycket som möjligt för att vara redo. Emil och jag har fortsatt att öka hastigheten och förståelsen för sporten. Men jag har lärt mig att vara ödmjuk i den här sporten. Det är otroligt långa dagar och så många av dem, säger Mattias Ekström.