Audi visar interiör och AR head-up display i Q4 e-tron – Elbilen har testat
Carl Undéhn
9 mar 2021
Snart är det dags för Audi att presentera det senaste tillskottet i familjen e-tron. Efter den stora SUV:en e-tron och den sportiga vagnen e-tron GT är det då dags för en lite mindre SUV i form av Q4 e-tron.
Elbilen kunde som enda svenska tidning nyligen delta i en visning av Q4 e-tron och idag kan vi avslöja lite mer om insidan av bilen. Där hittas bland annat förhållandevis gott om utrymme och möjligheten att välja till en ny stor head-up display.
Precis som Volkswagen ID.4 och Skoda Enyaq bygger också Audis mellanklass-SUV på Volkswagenkoncernens elbilsplattform MEB. Q4 e-tron har därför en hel del gemensamt med de båda andra modellerna, och det är heller inget som Audi försöker tona ned.
Tvärtom trycker på man på möjligheterna som den gemensamma plattformen erbjuder, framförallt vad gäller innerutrymmen tack vare en hjulbas på 2,76 meter.
– Ingenjörerna talar gärna om Q4 e-tron som en ABC-bil. Det innebär yttermått som en bil i A-segmentet, bagageutrymme som en bil i B-segmentet och innerutrymmen som en större bil som Audi Q7 i C-segmentet, säger Klaus Bugelnig som är teknisk projektledare hos Audi.
I konkreta siffror innebär det att Q4 e-tron är 4,59 meter lång, 1,86 meter bred och 1,6 meter hög. Det betyder att den har nästan exakt samma yttermått som Volkswagen ID.4, men är något längre än till exempel Volvo XC40 Recharge.
Som SUV sväljer bagaget i Q4 e-tron 520 liter och i versionen Sportback, som ska komma kort efteråt, går det in 535 liter trots att den har lite mer coupéformade linjer i bakpartiet.
Det innebär däremot i båda fall mindre än ID.4, där det går in 543 liter, och Skoda Enyaq som klarar hela 585 liter.
Baksätet bjuder på gott om plats och framförallt benutrymmet imponerar. Om det som Audi påstår verkligen är lika stort som i Q7 är dock svårt att avgöra med ögonmått. Plats för huvudet finns det gott om, både i SUV-versionen och Sportback, som har något lägre takhöjd.
I framsätet är Audi stolta över att de lyckats klämma in totalt nästan 25 liter förvaringsutrymmen i olika fack. Framförallt lyfter de fram det extra facket för flaskor på upp till en liter som är inbyggt i dörren och lätt att nå under körning.
Från förarplats känns det däremot mindre luftigt jämfört med i baksätet. Det beror bland annat på att Audi, till skillnad från Volkswagen med ID.4, valt att ha växelväljaren i en ganska stor mittkonsol.
– Att ha den placerade vid ratten hade inte varit Audi, säger Benedikt Still som är talesperson för Q4 e-tron och fortsätter:
– Det är ändå ganska luftigt, men vi vill ha en förarorienterad cockpit och det var ett medvetet beslut att ha en särskild mittkonsol för växelväljaren.
Det är däremot inte direkt något dåligt utan ger en – på ett positivt sätt – lite inkapslad känsla i förarstolen.
Där möts man även av den nyutvecklade ratten med bakgrundsbelysta touchytor som även fungerar för att scrolla. Som tillval går det även att få paddlar som kan användas till att styra regenereringen.
Instrumentpanelen i övrigt andas väldigt mycket Audi med skarpa linjer och veck som vrider och vänder sig genom kupén. Riktad mot föraren hittas en tryckkänslig skärm i mitten som ska erbjudas på upp till 11,6 tum, vilket blir nytt storleksrekord för Audi. Q4 e-tron kommer också med röststyrning, men Audi håller även kvar vid en hel del fysiska knappar som hittas under skärmen samt kring ratten. Återvunna PET-flaskor och polyester utgör en stor del av materialen som ska ge samma kvalitet och känsla som med konventionell plast, läder och textilier.
Med Q4 e-tron lanserar Audi också sin nya head-up display som bjuder på flera nya funktioner. Som tidigare projiceras en bild med statusuppdateringar som hastighet och navigation mot vindrutans nedre kant. Ovanför det hittas nu ett betydligt större område med augmented reality (AR). Det interagerar med den verkliga omgivningen och kan visa bland annat varningar och navigation direkt framför förarens blickfält.
– Det kan beskrivas som att man har en TV-skärm på 70 tum som åker tio meter framför dig hela tiden och visar en virtuell bild, säger Thomas Fontana som varit med och utvecklat AR-tekniken.
Med det vill Audi öka säkerheten och samtidigt göra det lättare att använda vissa funktioner. Aktiveras till exempel adaptiv farthållare markeras bilen framför med en virtuell grön linje för att visa att vi nu följer dess hastighet.
Om du är på väg att byta fil utan att blinka styr filhållningssystemet tillbaka bilen och samtidigt markeras linjerna i vägen med ett rött streck med AR-tekniken.
– Det gör det möjligt att visualisera vad bilens säkerhetssystem gör och varför vilket bidrar till att skapa mer förtroende för tekniken, säger Thomas Fontana.
Framförallt ska det enligt Audi underlätta vid navigering genom vad de kallar för en ”drönare”. Det är ingen surrande flygande farkost utan en blå pil som projiceras på vindrutan och ska guida föraren rätt utan att behöva ta ögonen från vägen.
Den nya head-up displayen med AR är visserligen inget som påverkar bilens eldrift. Men indirekt är det den elektriska drivlinan som bidrar till att göra det möjligt. För att få det att fungera har Audis ingenjörer fått klämma in en hel del teknik, både för att beräkna rådata från bilens sensorer och kameror men även för att rent optiskt lyckas visualisera det på vindrutan.
– För att få allt att fungera som vi vill sitter det en låda med teknik stor som en ölback under huven. Så det skulle aldrig få plats i en bil med förbränningsmotor, säger Thomas Fontana.
Grundtekniken för den nya head-up displayen bygger också den på gemensamma delar ur Volkwagenkoncernen. Men Audi är noga med att påpeka att mjukvaran är egenutvecklad och när grunden till de olika modellerna är densamma blir enskilda funktioner allt viktigare för att sticka ut.
Fungerar det då? Ja, men det är kanske inte fullt så intuitivt som Audis ingenjörer tänkt sig. Varningsfunktionerna vid risk för att komma utanför vägen och visualiseringen av den adaptiva farthållaren med en grön linje som ”låser” sig på bilen framför ger ett smidigt intryck. Precis som tänkt visar det vad tekniken gör.
Navigationen med ”drönaren” kan däremot ha en viss inlärningskurva. Drönaren dansar fram över vindrutan, både fram och tillbaka samt i sidled, för att visa när och var det är dags att svänga. Helt enkelt att förstå vad den verkligen menar är det inte.
Den nya head-up displayen med AR kommer att ingå i det största infotainmentsystemet. Presentationen av Q4 e-tron ska ske nästa månad.