/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F09%2FAudi-Concept-C-04.jpg)
Avskalat och tekniskt – Audi visar ny design med Concept C
Carl Undéhn
2 sep 2025
Audi-chefen Gernot Döllner har talat om att tillverkaren är på väg att visa något som han beskriver som ett ”TT-Moment 2.0”. Alltså en bil som ska kunna bli en lika stor ikon och viktig för Audi som den nu nedlagda modellen Audi TT var när när den presenterades. Om bilen också skulle få en design liknande TT var däremot oklart.

Men nu vet vi att så är fallet, i alla fall i det konceptstadie som nu har presenterats som Audi Concept C. Det handlar då om en tvåsitsig sportbil och som inspiration nämns inte TT utan Auto Union Type C från 1936 och tredje generationens Audi A6 från 2004. Bakom de båda sätena breder en lång och sluttande taklinje ut sig där det som hos Polestar 4 saknas en bakruta. Den som vill kan känna vinden i håret då Audi Concept C har en elektriskt infällbar hardtop. Konceptet som visas har en kaross i färgen “Titanium” som ska ge bilen en både varm och teknisk utstrålning.

Audi jobbar gärna med sina strålkastare och med Concept C lanseras en ny ljussignatur som ger en där mörket nytt ansikte med strålkastare med fyra ljuselement. Samma design går igen hos strålkastarna baktill. Mellan strålkastarna både fram och bak hittas för övrigt de klassiska fyra ringarna, vilket visar att Audi inte har några planer på att slopa dem även här som märket gjorde med lanseringen av det nya märket AUDI för den kinesiska marknaden.

På insidan hittas fysiska reglage i anodiserat aluminium som lovas bjuda på “Audi-klicket” när de används för den rätta mekaniska känslan. För en konceptbil idag hittas förhållandevis många fysiska reglade på ratten, i dörrarna samt på mittkonsolen, men antalet hålls ändå nere och ser ut att till stor del vara integrerade i den i övrigt avskalade designen på insidan med klara linjer. Någon skärmfest bjuder Audi Concept C inte på. Bakom ratten sitter en skärm djupt monterad i instrumentbrädan och infotainmentskärmen är på 10,4 tum samt går att fälla in.
Någon teknisk information kring drivlinan bjuds vi inte på. Endast att bilens ”proportioner är resultatet av en centrerad batteriarkitektur”, men hur stort det är eller vad räckvidden är meddelas inte. Audi Concept C är därmed främst en designstudie som visar vad vi utseendemässigt kan vänta oss av märkets modeller de kommande åren. Och att vi kanske får se en ny, eldriven Audi TT på vägarna.