Bank anmäls för leasingpriser – 50.000 kan få pengar tillbaka

Carl Undéhn

Carl Undéhn

4 dec 2025

När räntorna började stiga under 2022 innebar det kraftigt höjda månadsavgifter för många som leasade sin bil. Något som bland annat ledde till en tiodubbling av anmälningarna hos Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Dit har nu Konsumentombudsmannen lämnat in en grupptalan som innebär att 50.000 leasingkunder eventuellt kan få tillbaka tusentals kronor som de betalat för sina […]

När räntorna började stiga under 2022 innebar det kraftigt höjda månadsavgifter för många som leasade sin bil. Något som bland annat ledde till en tiodubbling av anmälningarna hos Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

Dit har nu Konsumentombudsmannen lämnat in en grupptalan som innebär att 50.000 leasingkunder eventuellt kan få tillbaka tusentals kronor som de betalat för sina bilar. Det handlar då om kunder som har avtal med den norska banken DNB som enligt grupptalan har betalat för mycket då Konsumentombudsmannen hävdar att kunderna ingått avtal med fast månadskostnad.

Något som inte var fallet när räntorna höjdes och med det även månadskostnaden. Konsumentombudsmannen menar att villkoren i avtalet inte varit tydliga nog. Redan i somras begärde Konsumentombudsmannen att DNB skulle betala tillbaka summan som översteg vad kunderna skrivit under på att betala i månadsavgift när avtalet ingicks. Banken har inte gått med på det och med 50.000 berörda kunder beskrivs fallet som det största från Konsumentombudsmannen någonsin.
Det är första gången på tio år som det lämnas in en grupptalan och processen väntas ta ett år.