BASF och WeLion utvecklar solid state-batteri med extrem energitäthet

Carl Undéhn

Carl Undéhn

18 dec 2025

Kinesiska WeLion blev omtalade när de häromåret började leverera batterier som gjorde att bilar från Nio fick en räckvidd på 100 mil, enligt den kinesiska körcykeln. Det handlade då om batteripack på 150 kWh som kallades semi solid state, alltså batterier som delvis använde en fast elektrolyt. Det var däremot endast ett steg på vägen […]

Kinesiska WeLion blev omtalade när de häromåret började leverera batterier som gjorde att bilar från Nio fick en räckvidd på 100 mil, enligt den kinesiska körcykeln. Det handlade då om batteripack på 150 kWh som kallades semi solid state, alltså batterier som delvis använde en fast elektrolyt.

Det var däremot endast ett steg på vägen mot målet att ta fram solid state-batterier med enbart fast elektrolyt. Något som en rad utvecklare arbetar på för att kunna erbjuda elbilar med längre räckvidd och snabbare laddning än idag. Nu meddelar WeLion och den tyska kemijätten BASF ett genombrott i deras gemensamma arbete med att ta fram solid state-batterier och presenterar ett batteri med en extremt helg energitäthet på 824 Wh/kg. Som jämförelse kan nämnas att ett värde på 200 Wh/kg är väldigt högt idag och de batterierna som de flesta elbilar använder nu har en energitäthet som är lägre än så.

Med en energitäthet på över 800 Wh/kg är det möjligt att bygga elbilar med betydligt längre räckvidd idag. Eller ta fram batterier som är mindre och lättare än dagens, men med en räckvidd som motsvarar de bästa av dagens elbilar.

Men ännu kommer det dröja innan vi får se solid state-batteriet från WeLion i några bilar. Den helga energitätheten på 824 Wh/kg har förtaget uppnått vid laboratorietester och det handlar inte om något som är tänkt att sättas i serietillverkning. WeLion säger ändå att det är möjligt att på sikt ta fram solid state-batterier med en ännu högre energidensitet på 1.000 Wh/kg.