Elbilen logo Meny

Batteripriserna fortsätter sjunka – men trenden kan vara bruten

Priserna för elbilsbatterier fortsätter att sjunka. Men inte i samma takt som innan. Det visar en rapport från Bloomberg New Energy Finance. Och nästa år räknar de för första gången med en ökning av priset per kWh.

På tio år har priserna för elbilars batteripaket med litiumjonbatterier sjunkit med nästan 90 procent. Från att ha kostat över 1 000 dollar per kWh år 2010 låg priset på strax under 140 dollar per kWh i slutet av 2020.

Inom bilindustrin finns den generella uppfattningen kostnaden för en elbil blir samma som för en fossilbil när ett batteripaket går under priset av 100 dollar per kWh. För tillverkning av själva cellerna är det en gräns som tillfälligt har passerats redan förra året och under 2021 låg priset för litiumjonceller på 101 dollar.

Orsaken är att batterierna utgör en stor del av kostanden för en elbil. Men med konstant sjunkande priser på batterier har brytpunkten kommit allt närmre.

Det har den årliga översikten av batteripriser som tas fram av BloombergNEF visat år efter år.

Även den senaste rapporten visar att priset per kWh fortsätter att sjunka, från 140 dollar 2020 till 132 dollar 2021.

Graf från BloombergNEF som visar de nedgående priserna på batteripaket

Minskningen är däremot mindre än vad analytikerna hade räknat med. Beräkningen byggde nämligen på att priset skulle fortsätta sjunka i samma takt som innan, men det har ökade råvarupriser satt stopp för.

Bland annat har priset för litium och kobolt stigit under det senaste året. Efterfrågan har ökat i takt med att allt fler biltillverkare bygger elbilar. Men brytningen har inte ökat i samma takt. Bland annat har Northvolt föreslagit brytning av kobolt i Sverige. Men även om råvarorna finns på flera ställen i världen tar det lång tid att få i gång ny brytning.

Biltillverkare oroar sig nu för att brist och stigande priser på råvaror för batterier kan bli nästa kris efter den pågående bristen på halvledare. Fler och fler biltillverkare har därför börjat köpa upp materialen direkt i stället för att förlita sig på sina leverantörer av battericeller.

– Direkt inköp av råvaror som kobolt har blivit norm. Biltillverkare är oroliga för att kobolt kan bli ett problem precis som mikrochips är i dag, säger David Brocas hos den schweiziska råvarujätten Glencore till tyska Handelsblatt.

Även BloombergNEF varnade tidigare i år för att stigande råvarupriser kan bryta den nedåtgående trenden med allt billigare batteripaket. Framförallt under årets andra hälft har råvarupriserna gått upp.

Företaget Eurobattery Minerals vill utvinna batterimineral i bland annat Spanien

Att kostnaden per kWh ändå sjunker beror bland annat på ökad användning av billigare och koboltfria LFP-batterier. Bland annat hittas de nu i alla Standard Range-modeller från Tesla.

Men också för att biltillverkarna beställt stora mängder battericeller tidigare under året när råvarupriserna var lägre.

Enligt BloombergNEF kommer de stigande priserna på litium under årets andra hälft bli synliga först i början på nästa år. För 2022 väntas den nedåtgående trenden brytas och priset per kWh att stiga med 3 dollar.

Året efter räknar analytikerna med en vändning igen. Då beräknas priset för ett batteripaket med litiumjonceller kosta 127 dollar per kWh.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2021-12-01