Elbilen logo Meny

Bekräftat: Lightyear 0 är världens mest aerodynamiska elbil

Med sin första modell Lightyear 0 lovade det nederländska start up-företaget Lightyear att lansera världens mest effektiva serietillverkade elbil. Och de ser ut att hålla vad de lovat.

Tester vid institutet FKFS i tyska Stuttgart visar nu att den strömlinjeformade Lightyear 0 har ett extremt lågt luftmotstånd med ett cw-värde på endast 0,175. Den tidigare rekordhållaren var Mercedes EQS, också det en bil med extremt strömlinjeformad kaross och ett cw-värde på 0,2.

Det nederländska start up-bolaget Lightyear har alltså lyckats finjustera luftströmmarna ytterligare ett steg.

Testerna visar också att Lightyear 0 kan jämföra sig med Mercedes konceptbil EQXX, som har ett cw-värde på 0,17. Med EQXX vill Mercedes visa hur de kan förbättra effektiviteten i framtida elbilar. Målet var att ta fram en elbil som har en räckvidd på 100 mil med ett batteripaket på 100 kWh. Vid verklig körning har EQXX däremot visat att den kan ta sig betydligt längre än så innan det är dags att ladda.

Mercedes EQXX är däremot inte tänkt att gå i serieproduktion, även om Mercedes antytt att tekniken som används kommer leta sig in i kommande modeller.

Aerodynamiken är en av de viktigaste aspekterna för att sänka en bils energiförbrukning, framför allt vid högre farter. Förutom lågt luftmotstånd har Lightyear även fokuserat på att minska rullmotståndet och energin som behövs till bilens värmesystem. Tillsammans gör det att förbrukningen blir låga 1,05 kWh per mil.

Med ett förhållandevis litet batteri på 60 kWh har Lightyear 0 därför ändå en WLTP-räckvidd på 62,5 mil. Till det kommer också solcellerna på taket och motorhuven som ska kunna ge ytterligare sju mils räckvidd per dag.

– Vi är mycket stolta över denna otroliga prestation. När vi började utveckla vår teknik var solcellsdrift fortfarande ett oskrivet blad. Men med engagemang och hårt arbete har vi fortsatt att tänja på gränserna för varje milstolpe, säger Lightyears teknikchef Arjo van der Ham.

Lärdomarna från utvecklingsarbetet ska nu leda till den mindre modellen Lightyear 2 som lanseras 2025. Med den vill företaget etablera solcellstekniken på marknaden och lovar ett pris på 30 000 Euro, omkring 320 000 kronor.

Lightyear 0 ska börja tillverkas hos finska Valmet senare i höst. Den som vill säkra ett exemplar måste vara både snabb och ha en stor plånbok. Lightyear 0 kommer endast tillverkas i 946 exemplar och kan förbeställas för 250 000 Euro, omkring 2,6 miljoner kronor.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2022-09-15