Beskedet: då kommer BMW X5 som vätgasbil

Carl Undéhn

Carl Undéhn

22 sep 2025

BMW har länge satsat på en strategi med att erbjuda samma modeller med olika drivlinor. När den nya generationens elbilar under samlingsnamnet Neue Klasse nu har lanserats med nya iX3 innebär det ingen ändring på strategi. Tvärtom, med kommande X5 så läggs nu ytterligare en drivlina till i erbjudandet: bränsleceller. Nya BMW X5 kommer därmed […]

BMW har länge satsat på en strategi med att erbjuda samma modeller med olika drivlinor. När den nya generationens elbilar under samlingsnamnet Neue Klasse nu har lanserats med nya iX3 innebär det ingen ändring på strategi. Tvärtom, med kommande X5 så läggs nu ytterligare en drivlina till i erbjudandet: bränsleceller.

Nya BMW X5 kommer därmed att erbjudas i fem olika varianter som helt eldriven, laddhybrid, bensin- och dieselmotor samt alltså kunna tankas med vätgas. Det ser också ut som att BMW:s tidsplan för att lansera en vätgasmodell håller. Enligt utvecklingschefen Joachim Prost kommer vätgasdrivna BMW X5 lanseras 2028, vilket också varit året som tidigare nämnts av BMW.

– Med introduktionen av nya BMW X5 i fem drivlinevarianter visar vi återigen vår ledande roll som teknologipionjär. Vätgas spelar en avgörande roll i den globala minskningen av koldioxid. Därför driver vi tekniken vidare, säger Joachim Prost.

Till skillnad från nyligen visade iX3 kommer nya X5 inte byggas med den nya teknik som går under samlingsnamnet Neue Klasse. Om även modeller inom Neue Klasse kommer erbjudas med bränsleceller är oklart.

Redan 2023 inledde BMW tester av en prototyp av X5 med bränsleceller, något som bland annat innefattat tester i norra Sverige. Prototypen använde då teknik från Toyota Mirai och enligt uppgifterna då handlade det om två vätgastankar med ett tryck på 700 bar som tillsammans innehöll sex kilo vätgas för en räckvidd på 50,4 mil. Själva drivlinan hämtades från BMW:s elbilar och den femte generationen av tillverkarens eDrive, vilket innebar bakhjulsdrift och 401 hästkrafter.

Sedan dess har BMW fördjupat sitt samarbete kring bränsleceller med Toyota. Båda tillverkare har presenterat vad som kallas för den tredje generationen av bränsleceller, som ska användas av kommande X5. Jämfört med tidigare versioner uppges den nya generationen ha en hel del fördelar. Bland annat kräver bränslecellerna 25 procent mindre utrymme tack vare en ökning av effekttätheten.