/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F09%2FVolkswagen-PowerCo-Enhtescell-2025-01.jpg)
Billig och flexibel – Volkswagen presenterar färdig enhetscell
Carl Undéhn
10 sep 2025
Att batteriet är själva hjärtat en elbil och hur de egentligen fungerar kan ni läsa mer om i artikeln här. Som elbilens dyraste komponent är kostanden för batteriet också en viktig detalj för att både såna priset på elbilar och kunna öka tillverkarnas vinstmarginal.
Volkswagenkoncernen arbetar därför sedan flera år på en så kallad enhetscell som ska ersätta dagens olika battericeller och tillverkas i de egna batterifabriker som uppförs i tyska Salzgitter, spanska Valencia och St Thomas i Kanada. Under bilmässan IAA har Volkswagen nu presenterat serieversionen av sin enhetscell och meddelat att de kommande mindre elbilarna Cupra Raval, Skoda Epiq och Volkswagen ID. Polo blir de första att använda den när de lanseras nästa år.

Till skillnad från BMW som med sin nya generation battericeller byter till cylindriska celler håller Volkswagen fast vid prismatiska celler. Cellen monteras direkt direkt i batteripaketet utan moduler, så kallad cell to pack. Med det sparas plats, vikt och material samtidigt som det är möjligt att fylla batteripaketet med fler celler och därmed öka mängden energi i paketet.
Energitätheten anges till 660 Wh/Liter och enligt Volkswagen handlar det om en ökning på 10 procent jämfört med de celler som används idag. För de minde modellerna från Cupra, Skoda och Volkswagen betyder det att de får en räckvidd på 45 mil och ska kunna laddas på 25 minuter. Volkswagen anger där inte om det handlar om tiden för att ladda från 10 till 80 procent, men det får vi anta.
Enhetscellen ska också kunna användas med olika batterikemi som nickel-mangan-kobolt (NMC), litiumjärnfosfat (LFP) och även med fast elektrolyt, så kallade solid state-batterier. Det sistnämnda arbetar Volkswagen på tillsammans med amerikanska QuantumScape och häromdagen presenterades en motorcykel från Ducati med solid state-batteri som nu testas. Volkswagen har till Elbilen även sagt att de tittar på att använda natrimjonbatterier där litium ersätts med billigt salt. Något som nu upprepas igen av Frank Blome, som är vd för Volkswagens dotterbolag PowerCo som arbetar med batterier.
Ett viktigt syfte med att ta fram enhetscellen var att kunna sänka priset på elbilar. Volkswagen anger nu att tillverkningsprocessen för enhetscellen, där även katodmaterial kommer att tillverkas här i Europa, innebär att kostanden kan ”minskas avsevärt jämfört med tidigare batterier”. Hur mycket billigare enhetscellen blir avslöjas inte.