/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F06%2FXiamo-YU7-02.jpg)
Billigare och mer räckvidd – Xiaomi YU7 utmanar Tesla
Carl Undéhn
27 jun 2025
När elektroniktillverkaren Xiaomi förra året lanserade sin första elbil SU7 blev den en framgång direkt. I Kina, som ännu är den enda marknaden där den Porsche Taycan-lika modellen säljs, skeppades det iväg 100.000 exemplar inom 230 dagar. Produktionstakten höjdes och en förklaring till försäljningssiffrorna är att priset börjar på drygt 300.000 kronor för den bakhjulsdrivna instegsversionen med 299 hästkrafter och ett LFP-batteri på 73,6 kWh för en räckvidd på 67 mil. Toppversionen är fyrhjulsdriven, kommer med 674 hästkrafter och gör 0-100 km/h på 2,8 sekunder. Pris? Från omkring 430.000 kronor.

Nu har som väntat märkets andra elbil YU7 lanserats i Kina och den här gången handlar det om en elsuv som ska utmana storsäljaren Tesla Model Y. Priset börjar på 252.500 yuan, som motsvarar 335.000 kronor. Det gör Xiaomi YU7 drygt 10.000 kronor billigare än Tesla Model Y i Kina. Den bakhjulsdrivna instegsversionen av YU7 har en motoreffekt på 235 kW och ett LFP-batteri från Byd på 96 kWh som ger bilen en räckvidd på 83,5 mil, enligt den kinesiska körcykeln. Bakhjulsdrivna Tesla Model Y Long Range har i Kina en räckvidd på 59,3 mil.

Utöver det erbjuds Xiaomi YU7 även i de fyrhjulsdrivna versionerna Pro och Max, som har en effekt på 365 respektive 508 kW. Priserna i Kina för de fyrhjulsdrivna versionerna är 370.000 kronor för YU7 Pro och 440.000 kronor för YU7 Max. I utförandet Max används ett annat batteri med NMC-kemi och en kapacitet på 101 kWh som ger bilen en räckvidd i Kina på 76 mil. Oavsett batteri har YU7 ett 800-voltssystem och ska kunna laddas från 10 till 80 procent på 12 minuter.
Bilen mäter 5 meter på längden, vilket gör den 25 centimeter längre än Tesla Model Y. Utseendemässigt påminner även YU7 om en Porsche, i alla fall på utsidan. På insidan hittas en väldigt avskalad design med nästan inga fysiska knappar, en liggande pekskärm i mitten samt en smal skärm som sträcker sig utmed hela vindrutan på samma sätt som BMW kommer införa i sin nya generation av elbilar kallade Neue Klasse.

Den senaste tiden har det kommit flera tecken på att Xiaomi förbereder en lansering av sina elbilar även i Europa. Xiaomi är nu så kallad ”Premium partner” till den klassiska banan Nürburgring i västra Tyskland, där det finns det reklam för sportversionen Xiaomi SU7 Ultra utmed banan. Enligt obekräftade uppgifter har Xiaomi redan verksamhet i München och under den stora mobiltelefonmässan i Barcelona i mars i år meddelade Xiaomi-chefen William Lu att de vill lansera elbilar internationellt från 2027.