Instegsversion– så blir Mercedes CLA med LFP-batteri

Carl Undéhn

Carl Undéhn

22 jul 2025

Mercedes är på väg att börja leveranserna av nya CLA, som även kommer med en förlängd taklinje som CLA Shooting Brake. Vi var nyligen i Danmark för att provköra sedanversionen av CLA och våra intryck från det kan ni läsa om här och i nästa nummer av Elbilen. Bilen vi körde var utrustad med ett NMC-batteri på 85 kWh som med en elmotor på bakaxeln med en effekt på 200 kW ger en räckvidd på upp till 77,8 mil. Priset börjar på 633.000 kronor, men redan när CLA visades som koncept hösten 2023 lovade Mercedes även en billigare instegsversion med ett litiumjärnfosfatbatteri, eller LFP.

Hur mycket billigare CLA med ett LFP-batteri blir har vi ännu inte fått uppgifter på. Men nu släpps i alla fall lite mer tekniska detaljer kring versionen. LFP-batteriet kommer vara på 58 kWh och väntas ge sedanversionen av CLA en räckvidd på 54 mil, hos Shooting Brake-versionen något kortare räckvidd på 52 mil. Nya CLA är den första elbilen från Mercedes med ett 800-voltssystem för snabb laddning. NMC-batteriet kan därför snabbladdas med upp till 320 kW. Sådana effekter kommer LFP-batteriet inte klara, utan det talas här om upp till 200 kW. Enligt Mercedes ska det med LFP-batteriet gå att klämma in 20 mils räckvidd på 10 minuter vid snabbladdaren. Med NMC-batteriet går det på samma tid att ladda 32,5 mils räckvidd.

Uppbyggnaden med ett batteripack bestående av fyra moduler är densamma hos både NMC- och LFP-batteriet. Energidensiteten skiljer sig – som väntat – däremot en del åt. NMC-batteriet har enligt Mercedes en energitäthet på 680 Wh/liter, hos LFP-batteriet är den 450 Wh/liter. En nackdel med LFP-batterier är dess högre vikt. Med 58 kWh kapacitet väger LFP-batteriet med 484 kilo därför nästan lika mycket som det 496 kilo tunga NMC-batteriet med en kapacitet på 85 kWh.

CLA kommer även som en Shooting Brake.

Fördelen med LFP-batterier är däremot att de är billigare och inte innehåller vare sig nickel eller kobolt. Mercedes CLA med LFP-batteri kommer därför få ett lägre pris än det som idag börjar på 633.000 kronor. Hur mycket lägre återstår att se, men på den tyska hemmamarknaden spekuleras det om ett pris från 46.000 euro, vilket motsvarar knappt 520.000 kronor. LFP-versionen väntas bli möjlig att beställa under hösten i år, men det är inget som Mercedes ännu har bekräftat.