/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F08%2FNatriumjonbatteri-CATL001.jpg)
Billigt och snabbladdande – då kommer saltbatteriet Naxtra
Carl Undéhn
29 sep 2025
Genom att byta ut dyrt litium mot billigt natrium – alltså salt – går det att kraftigt sänka priserna på elbilarnas batterier. Så kallade natriumjonbatterier är inget nytt, men deras energidensitet har inte kunnat mäta sig med den hos litiumjonbatterier, vilket har gjort att de inte slagit igenom i stor skala hos elbilar. Det är världens […]
Genom att byta ut dyrt litium mot billigt natrium – alltså salt – går det att kraftigt sänka priserna på elbilarnas batterier. Så kallade natriumjonbatterier är inget nytt, men deras energidensitet har inte kunnat mäta sig med den hos litiumjonbatterier, vilket har gjort att de inte slagit igenom i stor skala hos elbilar.
Det är världens största battweritillverkare CATL nu på väg att ändra. Den kinesiska batterijätten har de senaste åren presenterat flera generationer av sitt natriumjonbatteri kallat Naxtra och varje gång ökat dess energidensitet. Nu har ännu en ny generation presenterats som uppges ha en energidensitet på 175 Wh/kg, och med det närma sig prestandan hos litiumjonbatterier. Enligt CATL ska det nya batteriet kunna användas i elbilar och då ge dem en räckvidd på upp till 50 mil.
Och för oss på nordliga breddgrader kommer det nya ”saltbatteriet” med positiva egenskaper för kallt väder. Naxtra uppges kunna snabbladdas till 80 procent på 15 minuter vid rumstemperatur. Men CATL uppger också att batteriet ska kunna ladda snabbt även i temperaturer ned till minus 40 grader. Vilken laddhastighet det då handlar om för att fylla batteriet till 80 procent nämns däremot inte.
Enligt kinesiska uppgifter är det snabbladdande natriumjonbatteriet från CATL planerat att börja användas av tillverkare i stor skala från nästa år. Först ut väntas tillverkaren Li Auto bli med att använda det, ett märke som nog är okänt för de flesta här i Sverige. Kinesiska Li Auto grundades 2015 och fokuserade först på att lansera så kallade EREV-modeller, alltså bilar med elmotorer och batteri kopplade till en bensinmotor som agerar räckviiddsförlängare för att ladda batteriet.
Sedan några år fokuserar Li Auto däremot på helt eldrivna modeller och är på väg att lansera dem i Europa. Tidigare i år öppnades ett forskningscenter i München och under bilmässan IAA där i början av september var Li Auto på plats med flera modeller som ska lanseras här.