BMW avslöjar mer om iX – 63 mils räckvidd och en tredje toppversion

Carl Undéhn

Carl Undéhn

4 jun 2021

I dagarna släpptes svenska priser för sedanen BMW i4 och i november kommer modellen iX som är en elbil för den som hellre kör SUV. Nu har BMW avslöjat lite mer detaljer kring specifikationerna för iX.

Bland annat får vi veta att den även kommer erbjudas i en toppversion kallad iX M60. Den ska ha en effekt på upp till 600 hästkrafter, förmodligen genom en boostfunktion som i aktuella i4. Men mer än så och att den ska erbjuda ”sportig prestanda” får vi inte veta.

Den kommer däremot inte finnas tillgänglig vid lanseringen i höst. Då släpps istället som redan känt två andra versioner som precis som iX M60 båda har fyrhjulsdrift. Det handlar då om iX xDrive40 med 326 hästkrafter och ett batteri på 71 kWh. Den kraftfullare versionen iX xDrive50 kommer med 520 hästkrafter och ett större batteri på 105 kWh och för den versionen anges en räckvidd på upp till 63 mil, enligt WLTP.

Det görs möjligt genom luftintag i karossen som ska förbättra aerodynamiken och enligt BMW bidra med 6,5 mils förbättrad räckvidd.

Det större batteripaketet i xDrive50 klarar även snabbladdning på 200 kW som gör det möjligt att ladda från tio till 80 procent på 35 minuter. Med det mindre batteripaketet får man nöja sig med 150 kW, men från tio till 80 procent ska ändå gå på 31 minuter.

xDrive50 är även snabbare från 0-100 som går på 4,6 sekunder jämfört med iX xDrive40 som klarar det på 6,1 sekunder, enligt BMW.

iX borde lock de som är i behov att dra tunga släp då den ska klara upp till hela 2,5 ton.

På insidan hittas BMW:s så kallade ”Curved Display” som består av två skärmar på 12,3 och 14,9 tum sammanfogade bakom ett glas. I övrigt bjuder iX på en något mer avskalad inredning än vad vi brukar se i en BMW.

Coronapanedmin har fått en del tillverkare att se över filtreringen av luften och i iX hittas ett filter med nanofibrer för att ge förbättrad luftkvalitet.

BMW gör även en stor sak av att de ställer om till att endast använda grön el vid tillverkningen. iX ska även byggas i verket i Dingolfing där omställningen redan skett och batterierna ska innehålla kobolt från certifierade källor.

Priserna är däremot i de övre segmentet och börjar på 865 000 kronor för iX xDrive40.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: