BMW-chefen: ”Överdriven” rädsla för konkurrens från Kina
Carl Undéhn
26 mar 2024
Något officiellt beslut har ännu inte tagits. Men det ser ut som att EU är på väg att inför strafftullar på elbilar som tillverkats i Kina. Det efter att EU-kommissionen förra hösten inledde en undersökning kring om bilar som byggs där drar nytta av statliga subventioner. Något som skapar en orättvis konkurrensfördel när de säljs inom EU, menar kommissionen.
Tullarna är tänkta att skydda den europeiska bilindustrin. Men BMW-chefen Oliver Zipse menar att rädslan för de nya kinesiska märken som på senare år lanserats här är överdriven.
– Ingen kan bara komma in på en så stor marknad som Europa och bara ta över den, sa han under BMW:s årliga presskonferens förra veckan.
I dagsläget beläggs bilar från Kina med en importtull på 10 procent när de importeras till EU. Enligt tidigare uppgifter kan det komma att höjas till 25 procent. Europeiskt tillverkade bilar beläggs idag med en importtull på 15 procent när de säljs i Kina.
– Den europeiska bilindustrin, när det gäller BMW Group, skadas inte massivt av importen av kinesiska bilar, och det ligger inte heller i EU:s intresse att ytterligare införa tullar på dessa produkter, sa Oliver Zipse.
Frågan om strafftullar splittrar branschen här. Renault och Stellantiskoncernen vill på flera sätt stärka europeisk bilindustri. De tyska tillverkarna är mer försiktigt inställda till förslaget på strafftullar. Inte minst då den kinesiska marknaden i olika grad är viktig för dem. Då strafftullarna inte läggs på bilar från kinesiska märken utan alla elbilar som tillverkas där skulle även flera europeiska märken med tillverkning i Kina påverkas. Dit räknas bland annat Volvo och Polestar.
Tidigare har Mercedes svenske chef Ola Källenius gått ut med att han hellre vill se sänkta tullar på elbilar som importeras från Kina.
– Det är så marknadsekonomin fungerar. Låt konkurrensen styra, sa han i en intervju med Financial Times.