BMW i7 får stort batteri och 70 mils räckvidd

Carl Undéhn

Carl Undéhn

31 dec 2021

Redan i början av nästa år ska BMW visa upp sin nästa elbil, den lyxiga sedanen i7. Att den också släpps med bensinmotor och som laddhybrid är inget hinder för att i7 ska bli tillverkarens nya flaggskeppsmodell bland elbilar.

BMW beskriver modellen som ”världens första helelektriska lyxsedan” – en beskrivning som antagligen varken Mercedes, Lucid Motors eller Tesla riktigt vill hålla med om.

För att möta konkurrensen räcker det då inte med goda köregenskaper och mängder av tekniska finesser. Räckvidden måste också kunna mäta sig med konkurrensen. Enligt uppgifter till elbilssajten Edison får i7 ett rejält batteripaket på 120 kWh som ska ge en räckvidd på 70 mil. Det är mer än Tesla Model S som kommer knappt 65 mil på en laddning, men mindre än Mercedes EQS som har en räckvidd på 78 mil. När amerikanska EPA mätte räckvidden hos lanseringsversionen av Lucid Air kom den hela 83,7 mil på en laddning.

I fallet med Lucid Air ska den långa räckvidden vara möjligt tack vare den effektiva drivlinan. Det är något som BMW också uppges arbeta på. BMW i7 ska drivas av tre särskilt effektiva elmotorer som ska hålla förbrukning på under 2 kWh per mil. Drivlinan utgörs av den femte generationen av BMW eDrive som vi fått smakprov på redan nu i elsuven iX.

Enligt tidigare uppgifter ska BMW i7 först lanseras med ett mindre batteripaket på 80 kWh som ger en räckvidd på 50 mil. Nyligen var BMW i Arjeplog för vintertester av i7. Efter det gav de sig iväg med bilen till sydligare breddgrader för tester i varmt klimat.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!