BMW sätter nya mål för eldrift och hållbarhet med ”Neue Klasse”

Carl Undéhn

Carl Undéhn

13 maj 2021

BMW håller på att måla upp stora planer för en mer hållbar framtid. Centralt i det är en betydligt snabbare takt än tidigare vad gäller omställningen till eldrift. Ett konkret mål är att hälften av alla sålda bilar globalt ska vara rena elbilar år 2030.

Strategin sammanfattas under namnet ”Neue Klasse”, nya klassen. Det i sig är en blinkning till den serie framgångsrika modeller som räddade företaget från konkurs under 1960- och 70-talet.

Precis som BMW med de nya modellerna på 1960-talet fångade tidens anda ska de nu göra samma sak igen med kommande bilar, menade BMW:s vd Oliver Zipse.

– Elektrisk. Digital. Cirkulär. Det är vad som karakteriserar ”Neue Klasse”, sa han under det årliga mötet med aktieägare på onsdagen.

BMW satsar idag på vad de kallar en flexibel arkitektur där modeller kan förses med förbränningsmotorer, hybridlösningar eller elmotorer. Fördelen för BMW är just flexibiliteten, men bristen på en plattform särskilt framtagen för eldrift kan även innebära kompromisser.

Men det kommer ändras i samband med lanseringen av den nya ”Neue Klasse” år 2025.

– Det innebär ett avgörande steg i förändringen av vårt företag och innehåller en ny arkitektur som är kompromisslöst skräddarsydd för en elektrisk drivlina, sa Oliver Zipse.

Han lyfte även fram problemet med ökad brist på råmaterial för tillverkning av battericeller. BMW ska därför satsa mer på återvinning och genom det även minska koldioxidutsläppen med hälften jämfört med dagens femte generation av BMW:s elektriska drivlina.

Även under produktionen ska ske med förnyelsebar energi och till 2030 ska 200 ton koldioxidutsläpp ”undvikas”, som BMW formulerar det.

– För oss kommer undvika före kompensering. Vi ska använd teknik för att undvika att producera över 200 miljoner ton koldioxid till 2030, sa Oliver Zipse.

För i år har BMW som mål att sälja 100 000 rena elbilar. Nästa modell att lanseras är BMW i4 –  en modell som Elbilen precis har varit nere i München och provkört som enda svenska tidning. Mer om det kan ni läsa om i Nummer 5 av Elbilen.

 

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: