BMW ”starkt” emot datum för slut på fossilbilar

Carl Undéhn

Carl Undéhn

13 jan 2022

Att det kommer förbud mot bilar med förbränningsmotorer blir alltmer tydligt. Om det blir i form av regler som indirekt innebär att fossilbilar inte längre kan säljas eller som en lag återstår att se.

Även flera biltillverkare har sett vart vinden blåser och själva satt upp datum kring år 2030 för när den sista fossilbilen ska tillverkas. Det gäller bland annat Volvo som ska vara en elbilstillverkare 2030 och avgående chefen Håkan Samuelsson har sagt att han välkomnar ett förbud mot förbränningsmotorer.

Audi ska sluta tillverka bilar med avgasrör tre år senare, men säger redan nu att ställer in utvecklingen av nya förbränningsmotorer. De kommande utsläppsregler Euro 7 är så tuffa att det inte längre kommer löna sig.

Hos konkurrenten BMW är tonen däremot en annan. Där arbetas det i stället på vad som beskrivs som nya och effektiva motorer.

– Vi behöver den ultramoderna förbränningsmotorn i några år till för att effektivt minska koldioxidutsläppen från personbilar globalt. Därför arbetar vi på en ny generation motorer. Bensin, diesel, sex- och åttacylindriga. De kommer då också att vara tekniskt utrustade för de kommande utsläppsnormerna, säger BMW:s utvecklingschef Frank Weber i en intervju med tyska Auto, Motor & Sport.

Frank Weber

Innan det finns en väl utbyggd laddinfrastruktur för elbilar menar han att det inte är meningsfullt att sätta ett datum för utfasning av fossilbilar.

– Framtiden är naturligtvis är elektrisk, men om vi tvingar kunderna att köpa en elbil nu och de alla fastnar i köer vid laddningsstationen på väg till semestern är ingenting vunnet. Det vill ingen och omställningen kommer inte vara gjord om fem eller tio år, säger han.

BMW fortsätter att hålla fast vid sin strategi där samma modell erbjuds med olika drivlinor. Bortsett från de modellerna i3 och iX bygger BMW därför inte sina eldrivna bilar på en plattform som är särskilt framtagen för eldrift.

Det gäller även för nästa generation elbilar som ska lanseras 2025 under namnet ”Neue Klasse”, den nya klassen. Det samma gäller även för Mercedes plattform MMA som också den lanseras 2025.

– Problemet med för få laddningsstationer kan inte lösas över en natt. Det är därför vi är så starkt emot att fastställa ett datum för avvecklingen av förbränningsmotorn, säger Frank Weber till tidningen.

BMW-ägda Mini ska däremot bli ett helt elektriskt märke från 2030.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!