BMW sticker ut med sin strategi för batterier
Carl Undéhn
5 okt 2021
Trenden är tydlig. Efter att länge köpt in batterier från asiatiska tillverkar satsar allt fler europeiska biltillverkare nu på både egen utveckling och tillverkning av batterier.
Volkswagen gör det i samarbete med både Northvolt och QuantumScape, även Volvo ska bygga en fabrik med Northvolt.
Porsche och Renault är på väg att etablera egen tillverkning och nyligen meddelade Mercedes att de går in i batteriprojektet ACC som dragits igång av koncernen Stellas tillsammans med franska oljebolaget Total.
Kvar har vi BMW som ännu inte har några planer på egen tillverkning och fortsätter förlita sig på tredje partstillverkare.
Det bekräftar BMW:s inköpschef Andreas Wendt i en intervju med branschtidningen Automobilwoche.
BMW sticker därmed återigen ut i sin strategi för elbilar. Tillverkaren är också ganska ensam om att satsa på ”valfrihet” med flexibla plattformar för olika drivlinor istället för dedikerade elbilsplattformar.
Strategin kring batterier betyder däremot inte att BMW inte bedriver egen forskning och utveckling på området. Nyligen öppnade ett nytt battericenter där det utvecklas prototyper och finns ett nära samarbete med batteritillverkare som levererar till BMW.
Till modellerna i4 och iX har BMW också tagit fram speciella skalbara batterier för att kunna sänka höjden på batteripaketet. Den slutgiltiga utvecklingen och tillverkningen har ändå skett på annat håll.
Men även när det kommer till batterier ser det ut som att BMW föredrar en öppen och flexibel lösning.
–Så som vi gör nu ser vi som ett klokt beslut men det är också något som kan komma att omvärderas när som helst, säger Andreas Wendt till Automobilwoche.
Mercedes hade in i det sista linjen att det är för dyrt att investera i egen utveckling och tillverkning. Men att hela tiden vara beroende av andra tillverkare visade sig vara en risk som kan bli dyrare i längden, något inte minst den rådande bristen på halvledare har visat