BMW visar produktionsklar i4 och släpper priser för iX

Carl Undéhn

Carl Undéhn

17 mar 2021

Under BMW-koncernens årliga konferens med medier och analytiker presenterades flera nyheter med fokus på eldrift. Att märket Mini ska bli helt elektriskt från 2030 var något som medier rapporterat om i förväg.

En större nyhet var därför att BMW nu till slut visade upp en produktionsklar version av kommande i4. Den eldrivna sedanmodellen lanseras senare i år och ska även komma i en sportigare M-version.

Modellen ska erbjudas i olika utföranden, men BMW valde att endast bekräfta några av detaljerna kring toppversionen. Den kommer ha 590 hk, klara 0 till 100 på 4 sekunder och ha en räckvidd på 59 mil, enligt WLTP. Hur mycket det skiljer sig från de andra versionerna och ytterligare tekniska detaljer fick vi inte veta idag. Men BMW meddelade också att en presentation kommer att ske inom ”kommande veckor”.

Som väntat skärpte BMW:s vd Oliver Zipse också ännu en gång målet för övergången till eldrift. Senast år 2023 ska det finnas minst en modell med ren eldrift inom 90 procent av vad som kallas koncernens olika ”marknadssegment”. De säger sig vilja satsa på ”bredd istället för nisch” och vi kan alltså räkna med en hel del nya modeller med eldrift från BMW de närmsta åren.

Svenska priser för iX presenterade

Nästa elbil att lanseras är SUV:en iX som börjar byggas i sommar och ska levereras till kunder under hösten. Tidigare idag släppte BMW också mer information och svenska priser för de två versionerna iX xDrive40 och iX xDrive50, som kan börja förbokas den 6:e april.

Modellbeteckningen xDrive visar att båda kommer med fyrhjulsdrift och dubbla motorer. De är uppbyggda med en ny teknik från BMW som inte är beroende av permanentmagneter för att driva motorn. Tack vare det kan motorerna konstrueras utan att använda sällsynta jordarter.

iX får den femte generationen av BMW:s drivlina eDrive där elmotor, växellåda och styrenhet är sammanbyggt för att ta mindre plats. Intressant är att BMW säger att batteripaketet har 20 procent högre energitäthet jämfört med förra generationen.

Förra året lanserade BMW en plan för att minska miljöpåverkan vid tillverkningen av både batterier och sina bilar, något som nu används i produktionen av iX.

Kobolt till batterierna köper de in själva, för att kunna garantera varifrån den kommer, och levererar den sedan vidare till batteritillverkarna i Asien. De arbetar också på att minska andelen utsläpp vid produktionen och de nya batterierna ska vara producerade med förnybar el.

iX är lika lång och bred som modellen X5, men designen skiljer sig åt med mer raka och avskalade drag. BMW håller fast vid sina stora så kallade ”njurar” i fronten, som även finns på kommande i4. Med iX används platsen för grillen till sensorer och kameror för säkerhetssystem som autobroms och adaptiv farthållare. För att skydda de stora ytorna är ”njurarna” behandlade med en särskild ytbehandling som enligt BMW har en självreparerande effekt mot repor.

iX blir den första modellen som utrustas med BMW:s senaste version av infotainmentsystemet iDrive som bland annat ger större möjligheter till självkörning och är förberedd för 5G.

iX xDrive40 är instegsmodellen och har ett batteri på ”över 70 kWh”, en räckvidd på 40 mil, kan snabbladdas med 150 kW som ska kunna ge 9 mils räckvidd på tio minuters laddning.

Versionen xDrive50 kommer med ett större batteri på ”över” 100 kWh och en räckvidd på 60 mil. Den klarar snabbladdning på 200 kW, men tiden som anges för att ladda batteriet från 10 till 80 procent anges för båda vara 40 minuter på grund av batteriernas olika storlek.

Båda versionerna har en toppfart på 200 km/h där xDrive 50 har en effekt på över 500 hk och den som väljer xDrive40 får nöja sig med ”över 300 hk”.

xDrive40 får ett startpris från 865 000 kronor och xDrive50 börjar på 1 065 000 kronor. Vid köp av en iX ingår även laddningsprogrammet BMW Charging som bland annat ger lägre priser hos laddare från Ionity.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: