Elbilen logo Meny

CATL ökar energidensiteten i nästa generations natriumjonbatteri

Den kinesiska batteritillverkaren CATL har presenterar ett batteri med en ny cellkemi som kraftigt kan sänka priset på elbilars batteripaket. Företaget har lämnat in en patentansökan för cellkemin som använder sig av varken kobolt, nickel eller litium.  

Just litium har länge utgjort en konstant i batterier oavsett cellkemi. CATL har nu lyckats ersätta det med natrium, något som ger flera fördelar – inte minst vad gäller priset.

Kostnaderna för elbilars batteripaket har de senaste tio åren sjunkit med 90 procent, från 1 000 dollar per kWh år 2010 till omkring 140 dollar år 2020. Men i år väntas priset stiga något och orsaken är stigande råvarupriser på litium.

Natrium är däremot billigt och något det finns gott om i bland annat salter i havet. Genom att ersätta litium med natrium väntas priset på battericeller kunna sänkas med upp till 40 procent. Andra fördelar är att batterierna presterar bra vid kalla temperaturer på ned mot minus 20 grader.

Natriumjonbatterier är ingen nyhet i sig och används redan idag för bland annat energilagring. Men hittills har kemin inte ansetts lämpad för elbilar, bland annat på grund av den något högre vikten. Det vill CATL nu ändra på genom att lansera sitt natriumjonbatteri för elbilar nästa år.

Redan i somras presenterade CATL vad de kallade för den första generationen av ett natriumjonbatteri. Det hade då en relativt låg energidensitet på 160 Wh/kg.

I patentet som nu lämnats är för nästa generation natriumjonbatterier har CATL förfinat tekniken. Energidensiteten har ökats till 200 Wh/kg och tack vare ett nytt kolmaterial med porös struktur kan natriumjoner förflytta sig snabbare. Resultatet är bättre egenskaper för snabbladdning och batteriet ska enligt CATL kunna laddas till 80 procent på femton minuter.  

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2022-01-14