Chefer vittnar om problem kring BYD:s etablering i Europa
Carl Undéhn
14 mar 2024
Bland de kinesiska tillverkare som kommit till Sverige och Europa de senaste åren är BYD det som kanske lyser starkast. Jämfört med flera andra som NIO, Xpeng och Aiways är det ett förhållandevis moget märke som grundades i slutet på 1990-talet. Och med 1,58 miljoner sålda elbilar under 2023 är BYD idag världens näst största elbilstillverkare efter Tesla.
Den globala närvaron skiljer sig däremot åt. Kina är fortfarande med råge BYD:s viktigaste marknad. Förra året uppgick BYD:s andel av den europeiska elbilsmarknaden till 1,1 procent med 16.000 sålda bilar här. Till 2025 vill BYD öka marknadsandelen till 5 procent. Ambitionsnivån för etableringen här är hög, med egna fraktfartyg som skeppar bilar från Kina och en fabrik under uppförande i Ungern.
Men helt enligt plan ser etableringen i Europa inte ut att gå. Ej namngivna chefer hos BYD vittnar för amerikanska Wall Street Journal om problem och utmaningar. De sträcker sig från låg efterfrågan från kunder till problem med att hantera risken för mögel i bilarna under transporten från Kina. Även om det egna transportfartyget BYD Explorer No 1 setts som en styrkedemonstration genom att ta logistiken i egna händer ska det även finna problem i planeringen. Med tusentals bilar i lager som resultat.
BYD uppges slå ifrån mot kritiken, men går inte in på detaljer kring vad som skulle vara missvisande i informationen. Genom ett betydligt högre pris på bilarna här jämfört med i Kina kämpar BYD om europeiska kunder i ett annat segment än på hemmamarknaden. Något som gjort att tillverkaren inte kunnat kopiera sitt lyckade marknadskoncept i Kina rakt av.