Cirkle K bygger snabbladdare för tung trafik i Norrland
Carl Undéhn
8 feb 2023
ABB E-Mobility och Cirkle K satsar på att bygga ut laddinfrastrukturen för tung trafik i norra Sverige. 14 nya laddplatser är planerade och redan nu öppnas laddare i Kiruna, Arvildsjaur och Gällivare. Senare ska även en fjärde i Jokkmokk tillkomma.
För att det ska vara enkelt för lastbilar att kunna parkera vid laddarna har alla stationer byggts med extra stora ytor samt möjligheten att komma fram till laddarna från olika håll med olika sorters lastbilar.
Vid tre av de fyra stationerna finns dessutom toaletter och möjligheten att köpa mat.
– Att vi nu öppnar fler stationer med laddning för tung trafik på nya platser är en sann milstolpe, både för oss som företag, för transportbranschen och för regionen, säger Lennart Olsson som är ansvarig för laddning tung trafik hos Circle K.
Även Vattenfall Eldistribution är med på satsningen genom uppförandet av en ny elnätsstation. Tack vare det kommer lastbilarna kunna ladda med riktigt hög effekt på 360 kW.
– Laddaren som vi sätter upp hos Circle K runt om i Sverige är en av världens snabbaste och kraftfullaste vilket kommer att ge lastbilschaufförerna allt de behöver för att ladda smart, säger Eva Kvist Östgren som är chef för ABB E-mobility i Sverige som står för själva tekniken.
Valet av plats beror delvis på det stora antalet fordon som kommer till regionen vintertestning. Av de 4 000 fordon som testas där varje år är omkring hälften laddbara.
Drivande i projektet var därför biltestbranschens samverkansorganisation, SPGA. Tillsammans med Cirkle K har deras medlemmar bildat TestInfra Sweden AB.
Med fler laddstationer för tung trafik behåller regionen på sin position som en plats för vintertester samtidigt som de svenska aktörerna får bättre förutsättningar.
– Att få möjlighet till publik laddning i världsklass innebär inte bara att vi säkrar fortsatt expansion och nya jobbtillfällen i regionen utan i förlängningen även att svensk och europeisk fordonsindustri kan hålla sitt kvalitetsförsprång på en global marknad, säger Michael Lindeman som är ordförande för TestInfra Sweden AB.
Men ännu är det ganska få eldrivna lastbilar på våra vägar. Men tillverkare som Volvo och Scania räknar med en snabb ökning under de närmsta åren. Och tanken är att laddinfrastrukturen då redan ska finnas på plats för att underlätta omställningen.
– Vår utbyggnad av laddplatser ska ligga före efterfrågan på elfordon och den här satsningen i Norrbotten visar just det, säger Lennart Olsson.