Elbilen logo Meny

Citroën oli – reducerat koncept av framtidens elbil

Antingen har Citroën varit förutseende gällande de stigande energipriserna. Eller har de jobbat väldigt snabbt. För nu presenterar den franska tillverkaren ett koncept som ska vara ett svar på allt högre levnadskostnader. Konceptet oli är Citroëns sätt att säga ”det räcker!” med allt större, tyngre, komplicerade och dyra bilar.

Med utgångspunkt i minibilen Ami (som även finns som Opel Rocks) har Citroën velat ta fram en elbil utan snicksnack som gör det den ska. I stället för att erbjuda vad de kallar ”ett palats på hjul” som väger in på över två ton menar Citroën att de har kokat ned sitt koncept till att erbjuda bara det som faktiskt behövs.

Och det ska rymmas inom ett pris som inte överstiger 25 000 euro, eller 270 000 kronor.

Citroën oli och Ami

– Vi kallade det här projektet “oli” som en hälsning till Ami och för att det sammanfattar vad fordonet handlar om – ännu ett bevis på att det bara är Citroën som kan leverera okomplicerad helt eldriven mobilitet till alla typer av människor på ett oväntat, ansvarsfullt och givande sätt, säger Citroëns vd Vincent Cobée.

De gör det med en minst sagt annorlunda design som ser allt annat än aerodynamisk ut. Både fronten och vindrutan är platt vilket gör att den 4,2 meter långa oli ser ut att vara vänd bak och fram.

Citroën själva beskriver designen som ”okonventionell” och att den ska utstråla personlighet, produktivitet och något positivt.

– Vanligtvis skulle man välja dynamiska linjer och andra biltillverkare skulle inte våga göra det som vi har gjort. Men vi söker ärlighet och effektivitet i formspråket, säger designchefen Pierre Leclercq.

En strömlinjeformad tvålkopp var alltså aldrig tanken med konceptet. Citroën säger sig i stället vilja utforska samspelet mellan horisontella och vertikala linjer. Att vindrutan är platt beror på att det då behövs mindre glas som gör den både lättare och billigare.

Det ger också minskad solinstrålning vilket enligt Citroën sparar energi då bilens ”modesta” klimatanläggning behöver jobba mindre.

– Man kan hävda att en vertikal vindruta är mindre aerodynamisk. Men vi förväntar oss inte att folk kör den här typen av bil i 200 km/h. Vi tror att den är mest användbar i stads- och förortsområden där folk sänker hastigheten och är medvetna om miljö- och säkerhetsaspekter vid pendling. Därför har vi begränsat olis topphastighet till 110 km/h, säger Pierre Sabas som ansvarar för koncept hos Citroën.

Hur luftmotståndet ser ut nämns inte. Men Citroën lovar ändå en låg förbrukning på 1 kWh per mil, alltså hälften av genomsnittet för elbilar idag. Det ska vara möjligt tack vare att hålla nere bilens vikt. Exakt vad den väger sägs inte, endast att de haft ett mål om att den inte ska väga mer än ett ton. Det är endast 400 kilo mer än vad lilla Ami väger.

Med ett batteri på 40 kWh ska det gå att köra upp till 40 mil innan det är dags att ladda. Vilken effekt som då är möjlig nämns inte, men att ladda från 20 till 80 procent ska ta 23 minuter.

Oli har Vehicle to Grid (V2G) för att kunna lagra till exempel el från egna solpaneler. Det finns även ett eluttag som ger 3,6 kW för att koppla in prylar. Som exempel nämner Citroën en hårtork efter ett besök på stranden.

Reducering som en del av designen

Mängden delar och komponenter har reducerats och så långt som möjligt är oli konstruerad med lättviktsmaterial. Enligt Citroën ger det en enklare och därmed billigare bil där enkelheten också blir en del av designen.

– Vi är inte rädda för att visa hur fordonet sätts ihop. Så du kan till exempel se ramar, skruvar och gångjärn, säger designchefen Pierre Leclercq.

Sätena, som brukar vara av hög kvalitet hos Citroën, är här en enklare variant tillverkade av återvunna material och med 80 procent färre delar än i en vanlig bil.

Även framdörrarna har en reduverad konstruktion och saknar både högtalare och ljudisolering. Med det sparas det in 7 kilo per dörr – hur det påverkar ljudupplevelsen i bilen nämns däremot inte.

– Vi ville bara använda den mängd material som vi verkligen behövde, så vi har skoningslöst strävat efter att uppnå målet med att sätta in rätt resurser där de behövs och begränsa effekterna av det vi använde, säger Laurence Hansen.

Enkelheten ska också göra bilen lätt att laga när något går sönder eller för att kunna förändra efter ägarens smak. Med det hoppas Citroën att kunna ge bilen en lång livstid med flera ägare.

När det väl är dags att skrota bilen ska den vara enkelt att återvinna tack vare att stora delar av konstruktionen utgörs av monomaterial.

Enkel men robust

Idén om en bil reducerad till det väsentliga märks inte minst på insidan. Instrumentpanelen kallas för en ”beam” (stråle) där det hittas ventilationsutblås, fem stora fysiska knappar och högtalare längst ut i kanterna. De kan tas loss och användas som bluetooth-högtalare även utanför bilen.

Den egna mobilen får agera infotainmentsystem. Den kan kopplas in genom att stoppa den i ett fack under två långsmala skärmar under vindrutan som då visar information från mobilen.  

Golvet är täckt av materialet Expanded Thermoplastic PolyUrethane (E-TPU) som utveklats tillsammans med BASF och går att spola av med en slang. För det finns också två dräneringshål i golvet.  

Trots fokus på att hålla nere vikten ska oli vara en robust bil som tål tuffare tag. Till exempel går det att stå på både motorhuv och tak. Ytorna där är tillverkade av återvunnen wellpapp som förstärkts med glasfiber och täckts med Elastocoat som beskrivs som ett hållbart material ofta används i lastutrymmen.

Taket kan därmed användas som plattform för att nå upp till höga saker eller för ett taktält.

Under det något sluttande bakpartiet hittas bagaget som nås genom att fälla ned en lucka. Där syns att bilen är konstruerad som en pick-up med en övertäckt platt lastyta.

Att vi får se oli rulla på vägarna är knappast troligt. Konceptet ska mer ses som en karta som Citroën vill jobba efter vad gäller material och innovationer i kommande modeller.

– Oli är en arbetsplattform för att utforska geniala idéer som är möjliga för framtida produktion. Alla idéer kommer inte att förverkligas, inte heller i den fysiska form som du ser här. Men den höga innovationsnivån det visar på är inspirerande för framtida Citroën-modeller, säger utvecklingschefen Laurence Hansen.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2022-09-29