Citroën, Peugeot och Opels transportbilar blir vätgashybrider
Carl Undéhn
6 apr 2021
Vätgas för transportbilar ser ut vara på uppgång i Frankrike och Tyskland. Renault vill erbjuda vätgashybrider som kombinera batteridrift med bränsleceller och nu hakar även koncernen Stellantis på.
Koncernens märken Citroën, Peugeot och tysk-franska Opel ska redan i år utöka sina eldrivna transportmodeller Jumpy, Expert och Vivaro med bränsleceller.
Modellernas batteri på 75 kWh ska ersättas med tre vätgastankar på 4,4 kilo, men ett mindre batteri på 10,5 kWh blir kvar under framstolarna. Det ska enligt Stellantis räcka till 5 mils räckvidd och tillsammans med bränslecellerna ska modellerna få en total räckvidd på 40 mil.
Batteriet ska kunna laddas på en timme och enligt Stellantis är tanken att många kortare transporter i stan kan göras enbart med batteridriften. För längre sträckor kommer bränslecellerna till användning och tankning av vätgas ska gå på tre minuter.
Enligt Carla Gohin som leder forskning och utveckling hos Stellantis täcker deras lösning in de flestas behov med råge.
De eldrivna transportbilarna från Citroën, Peugeot och Opel erbjuds i två storlekar. För vätgashybriderna kommer endast de större versionerna finnas tillgängligt med ett lastuttrymme på 6,1 kubikmeter och en maxlast på 1,1 ton. Utöver det ska de även kunna dra ett släp på upp till ett ton.
Satsningen på vätgas från både Renault och Stellantis kommer samtidigt som Tyskland och Frankrike arbetar på att bygga ut produktionen och användningen av så kallad grön vätgas. Bland annat vill de båda länderna bygga en gemensam ”Gigafactory” för hållbar produktion av vätgas.
Transportsektorn spelar där en viktig roll, även om det idag är få biltillverkare som verkligen satsar på bränsleceller.