Continental utvecklar bromsok anpassat för elbilar

Carl Undéhn

Carl Undéhn

29 nov 2022

Bromsar hos en elbil har inte riktigt samma uppgift som hos en fossilbil. Regenerering bidrar inte bara till att ladda batteriet utan gör också att de faktiska bromsarna används mer sällan.

Men å andra sidan är elbilar också tyngre, vilket ställer större krav på bromsarna när de väl behövs.

Continental har därför utvecklat en konstruktion för bromsok kallat Green Caliper som är särskilt anpassade för användning av elbilar. Själva bromsmomentet har optimerats med hänsyn till att bromsarna används mer sällan. Även avståndet mellan bromsok och skiva är något större än hos konventionella konstruktioner. Det minskar friktionen och ska kunna bidra till längre räckvidd.

Men det kan även bli viktigt om de planerade utsläppsreglerna Euro 7 blir verkligheten inom EU. De innefattar även begränsningar för hur mycket partiklar som en bil får orsaka genom sina bromsar. Enligt förslaget ska det införas en maxgräns på sju milligram per kilometer från 2025 och tre milligram från 2035.

För att kunna köra längre har också vikten reducerats med omkring två kilo per bromsok. Hela konstruktionen har minskats, men utan att minska bromsegenskaperna när de väl behövs.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!