Cupra berättar mer om tankarna bakom konceptet UrbanRebel

Carl Undéhn

Carl Undéhn

7 sep 2021

Med konceptet UrbanRebel har Cupra visat upp sin tolkning av en urban elbil med minst sagt sportigt utseende och prestanda.

UrbanRebel har en elmotor på varje axel som normalt jobbar med en effekt på 340 hästkrafter. Men effekten kan även ökas till 435 hästkrafter vilket gör att bilen klarar 0-100 på endast 3,2 sekunder.

Enligt Cupra har det mesta av bilens design tagit sin inspiration från Barcelona. Allt ifrån ljuset i staden, som återspeglas i UrbanRebels flerfärgade lackering, till linjer i karossen som är hämtade från Barcelonas gatunät.

Vi får också veta att de gula punkterna utmed karossen ska representera den digitala tid vi lever i och vara en anspelning på pixlar.

UrbanRebel är tvåsitsig för att verkligen kunna användas för rally och har batterierna placerade bakom de främre sätena – något som ska ge en god fördelningen av vikten.

Vid presentationen av UrbanRebel beskrevs konceptet som en inblick i det framtida designspråket hos den urbana elbil som ska lanseras 2025.

– Men, självklart kommer tekniken i den här inte leta sig in i den serietillverkade modellen. Vad som kommer att göra det är vad vi kallar ”Small BEV”. Det är vårt framtida projekt som kommer att lanseras 2025, säger Cupras utvecklingschef Werner Tietz.

Den ska få ett pris på omkring 200 000 kronor och  baseras på en mindre och modifierad version av Volkswagenkoncernens elbilsplattform som kallas ”MEB 21”.

Cupra är heller inte ensamma om att planera en sådan modell. Även Volkswagen och Skoda ska lansera en ”200 000 kronorsbil” år 2025.

Vem som ska få uppdraget att ta fram den mindre elbilen för Volkswagenkoncernen har varierat de senaste åren. Först hette det att Seat/Cupra stod för utvecklingen, men uppdraget drogs tillbaka.

Nyligen kom nyheten att Skoda kommer vara först med att presentera en version av ”Small BEV” som ska heta Elroc, något som tolkades som att Skoda nu stod för utvecklingen.

Men nu bekräftar Werner Tietz att uppdraget för utveckling och kanske även tillverkning ligger hos Seat/Cupra vid fabriken i Martorell utanför Barcelona.

– Vi kommer samla utvecklingen för de tre märkena Cupra, Volkswagen och Skoda i Martorell och utveckla bilarna för dessa märken. Vår ambition är också att tillverka bilarna på den iberiska halvön. Det är en stor plan för oss och för Spanien, sa han.

Även chefen för Seat/Cupra, Wayne Griffiths, trycker på att det handlar om en oerhört viktig modell för spansk bilindustri, som är Europas näst största efter den i Tyskland. Men också för att skapa ett genomslag för eldrift bland massorna och framför allt hos unga kunder.

– Vi kommer demokratisera elbilar och göra elektriska stadsbilar sexiga för kommande generationer av unga kunder, sa han och upprepade målet om att de ska tillverka en halv miljon elbilar årligen i Seats fabrik.

Hur mycket – om något – från konceptet UrbanRebel som kommer leta sig in den den serietillverkade versionen av Cupras, Skodas och Volkswagen billiga mindre elbil återstår att se. När Wayne Griffiths beskriver konceptet som en ”riktig spelförändrare” och ”rebell” bör det alltså tolkas symboliskt. Den rebelliska karaktären handlar mer om en inställning för att ställa om den egna produktionen mot eldrift och säkra den spanska bilindustrins framtid.

Det märktes också när Seat/Cupras chefdesigner Jorge Díez beskrev UrbanRebel. Bilens former ska utstråla rörelse även när den står parkerad och visa på en vilja att gå framåt.

– Vi skapade ett ”hjälmkoncept” som betyder att glaset på vindrutan är förenat med sidorutorna som på en hjälm. Det visar på en vilja att röra sig framåt, vi bryr oss inte om historien. Vi ser mot framtiden, sa han.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!