Då börjar leveranser av Firefly – Sverige får vänta

Carl Undéhn

Carl Undéhn

4 aug 2025

Kinesiska Nio har startat inte bara ett utan två nya undermärken för billigare modeller. Från märket Onvo har vi hittills sett de båda elsuvarna L60 och den större L90 och med märket Firefly siktar Nio in sig på segmentet mindre eldrivna stadsbilar. Båda märken ska lanseras i Europa och nu står det klart att leveranserna av Firefly drar i gång den 14 augusti.

Då till kunder i Nederländerna och Norge, som är först ut vid lanseringen av Firefly i Europa. När Sverige blir aktuellt har ännu inte meddelats. Firefly säljs sedan i våras på den kinesiska marknaden där den kostar från motsvarande 160.000 kronor, då inklusive batteri. Precis som hos modellerna från Nio kan också Firefly byta batteri som alternativ till att snabbladdas. Dock inte vid de stationer som bilarna från Nio använder och som det i dagsläget finns åtta stycken av i Sverige.

Lanseringen av Firefly blev något försenad i Europa och sedan tidigare har vi fått veta vad priserna börjar på de båda marknader som är först ut. I Norge kostar Firefly från 279.900 norska kronor i Norge (260.000 svenska kronor) och i Nederländerna från 29.900 euro , vilket motsvarar 330.000 kronor. Därmed är Firefly dubbelt så dyr här i Europa jämfört med vad bilen kostar i Kina. En orsak till prispåslaget är EU:s strafftullar på elbilar som tillverkas i Kina. För Nio innebär det att utöver de 10 procent importtull som gäller för alla bilar från Kina beläggs deras bilar med ytterligare 20,7 procent strafftull ovanpå det.

Firefly har ett LFP-batteri på 42,1 kWh som ska ge en räckvidd på 42 mil, enligt den kinesiska körcykeln, och drivs av en elmotor med en effekt på 105 kW. Bilen mäter 4 meter på längden och har ett bagage på 404 liter samt en frunk på 92 liter.