/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F07%2FGrande-Panda-NEW04.jpg)
Då räknar Fiat med billigare batterier
Carl Undéhn
17 feb 2025
När priset för litium sköt i höjden 2022 uppstod det ett hack i kurvan. Men bortsett från det har batterierna till våra elbilar blivit stadigt billigare de senaste åren. Från att ha haft ett genomsnittligt pris på 1.200 dollar per kWh år 2010 låg priset för litiumjonbatterier på packnivå strax under 140 dollar per kWh i slutet av 2020. Och redan 2023 var genomsnittspriset för LFP-celler globalt 95 dollar per kWh. Alltså under de 100 dollar per kWh som anses bara brytpunkten för när elbilar kostar lika mycket som de med förbränningsmotor.
Billigare elbilar om en följd av billigare batterier är även något som Fiat-chefen Olivier François räknar med. Till 2027 väntar han sig omkring 55.000 kronor lägre pris för batterierna de köper in. Förklaringen är utvecklingen av tekniken.
– Det som är synd är att de statliga incitamenten skulle ha skapat en bro fram till dess. Nu har vi ett gupp – det finns inga statliga incitament och fortfarande en begäran om att sälja många elbilar på grund av CO2-målen, säger han till brittiska The Independent i samband med lanseringen av märkets senaste elbil Grande Panda.
Han syftar då på att flera länder, inklusive Sverige, har skrotat den klimatbonus som tidigare fanns vid köp av elbilar och de sänkta utsläppsgränserna inom EU som i år gör att tillverkarna måste sälja fler eldrivna modeller.
Fiat Grande Panda har ännu inte fått ett pris här i Sverige. Nere på kontinenten börjar den från omkring 25.000 euro. Grande Panda är en av flera modeller på Stellantiskoncernens plattform för billigare elbilar. Andra exempel är Citroën ë-C3, den större versionen ë-C3 Aircross samt Opel Frontera. De använder alla samma LFP-batteri på 44 kWh och har en elmotor på framaxeln med en effekt på 83 kW.