Däcken slets ut på rekordtid – nu får ID 3-ägaren nya
Lotta Hedin
26 jan 2023
Roger Wiberg är en av många ID 3-förare som fått uppleva hur sommardäcken som kom med bilen slitits ned orimligt fort. Efter bara 1 800 mil var däcken nere på under 1,5 millimeters mönsterdjup. Efter månader av diskussioner och en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, har han nu fått rätt och ersätts med nya.
Som Elbilen tidigare berättat är det många ID 3-förare som chockats över hur snabbt sommardäcken som kom med bilen slitits ned. Klagomålen har framför allt kommit från kunder som fått originaldäck av märket Bridgestone, och förutom att mönsterdjupet försvunnit har många också drabbats av upprepade punkteringar.
En av de drabbade är Roger Wiberg, som hämtade ut sin leasade ID 3:a i december 2020.
– Redan efter 900 mil hade vi lägre mönsterdjup kvar på sommardäcken än vad Volkswagen kräver vid återlämningen av leasingen, säger han.
Vid 1 800 mil var mönsterdjupet nere på under 1,5 millimeter, och däcken alltså olagliga att köra på.
Efter att ha kontaktat Volkswagens kundtjänst och blivit hänvisad fram och tillbaka mellan kundtjänsten, leasinggivaren Volkswagen Finans och återförsäljaren gjorde Roger Wiberg en anmälan mot Volkswagen till ARN. Däcktillverkaren Bridgestone tog också in däcken för en utredning.
– De kom fram till att däcken har tillverkats enligt Volkswagens specifikationer och att slitaget kommer från att vi kört för mycket på grov asfalt och på grusväg.
– När vi hämtade ut bilen fick vi info om att det var rullmotståndsoptimerade däck, men ingenting om att vi inte fick köra på grusväg med dem, säger Roger Wiberg.
Innan ARN hunnit fatta något beslut fick Roger Wiberg nyligen veta att han blir ersatt med fyra nya däck. Beskedet kom via ett telefonsamtal från återförsäljaren. Någon förklaring eller motivering från Volkswagen har han inte fått.
– Återförsäljaren har varit fantastiskt hjälpsam hela tiden. Volkswagens advokater har däremot haft en tråkig attityd. Det är konstigt hur Volkswagen först hävdade att de absolut inte hade någon skuld och att slitaget var mitt fel, och sen går med på att ersätta oss med fyra nya däck. Men nu känns det gott. Vi ska lämna tillbaka leasingbilen vid årsskiftet och jag är glad att jag klarar återlämningskravet för däcken utan att behöva bli återbetalningsskyldiga, säger han.
Uppdatering 27/1:
När Elbilen kontaktar Volkswagen svarar företagets presschef Marcus Tomasfolk att det inte var för att det var fel på däcken som de till sist ersattes. Han avvisar också att det här fallet skulle kunna påverka andra kunder med liknande problem.
– Att vi rekommenderade återförsäljaren att ersätta däcken i det här fallet var för att vi inte visste vad de hade utsatts för under däcktillverkarens tester, och därför inte heller visste vilket skick de var i när kunden fick tillbaka dem.
Men om nu däcktillverkaren Bridgestone har kommit fram till att de här däcken var tillverkade enligt Volkswagens specifikationer och slitits ut för att körts på grov asfalt och grus, är det inte rimligt att tro att samma sak gäller för andra kunder som upplever att deras däck slitits ut onormalt snabbt?
– Jag kan inte ge några generella svar i den frågan. Det är alltid så att har man synpunkter så får man föra en diskussion med sin återförsäljare, som sen gör en bedömning av varje individuellt fall.