Därför har prispressad elbil låg prioritet hos Kia

Carl Undéhn

Carl Undéhn

23 sep 2025

De mindre och billigare elbilarna med en prislapp från under 300.000 kronor är nu på väg. Då inte från de kinesiska tillverkarna, som ju annars anses hota Europas bilindustri med låga tillverkningskostnader. Utan från europeiska tillverkare som bland annat Volkswagenkoncernen. Citroën har nyligen presenterat sin avskalade version av ë-C3 med ett pris från 20.000 euro […]

De mindre och billigare elbilarna med en prislapp från under 300.000 kronor är nu på väg. Då inte från de kinesiska tillverkarna, som ju annars anses hota Europas bilindustri med låga tillverkningskostnader. Utan från europeiska tillverkare som bland annat Volkswagenkoncernen. Citroën har nyligen presenterat sin avskalade version av ë-C3 med ett pris från 20.000 euro och även Renault är på väg att få ut sin 25.000 euro-version av Renault 5. Den följs av nya Twingo, som ska kosta från 20.000 euro, och det är en prisnivå där Kia inte planerar att konkurrera.

I alla fall i nuläget, säger den koreanska tillverkarens europachef Marc Hedrich till branschtidningen Automotive News. Och orsaken till det är enligt honom tydlig: pengar.

– Kanske kommer det en dag en EV1, men Kia – en av världens mest lönsamma biltillverkare – har inget intresse av att tjäna för lite pengar, säger Marc Hedrich till Automotive News.

Kia EV2 har visats som detta koncept och ska börja tillverkas i Slovakien i februari nästa år.

Efter att halvkombiversionen av Kia EV4 nyligen blev den första eldrivna modellen som Kia bygger i Europa ska snart även den mindre EV2 börja tillverkas här. En crossovermodell som väntas få ett pris från omkring 330.000 kronor (30.000 euro) och lanseras nästa år.

Lägre priser än så är alltså inget vi kan räkna med från Kia för tillfället. Kiachefen menar att en elbil med ett pris från 22.000 euro – omkring 240.000 kronor – är endast möjlig genom att spara in på utrustning som Kia vill kunna erbjuda sina kunder. Marc Hedrich framhäver också att det behövs en vinstmarginal för att kunna få in de pengar som behövs för utveckling av allt mer mjukvara samt möta föreskrifter för utsläppsregler inom EU.

– För att finansiera de investeringarna behövs pengar och i dagsläget går det inte att tjäna tillräckligt på en billig elbil, säger Marc Hedrich.

Apropå Europa så räknar Kiachefen här också med en ökning av försäljningen av elbilar, som i dag har en marknadsandel på 17 procent. Som orsak ser han Storbritanniens krav på att 28 procent av tillverkarnas nybilsförsäljning måste vara utsläppsfria i år, samt ett nytt program med subventioner för leasing av elbil i Frankrike.

– Därför räknar vi med att andelen växer till 18,5–19 procent för helåret. En annan positiv faktor är att utbudet av elbilar i Europa nu är bredare och mer konkurrenskraftigt, säger Marc Hedrich.