Annons:

Därför lägger Nio redan ned sitt 100-milabatteri

Carl Undéhn

Carl Undéhn

17 nov 2025

Hur stort behovet av elbilar med en räckvidd på 100 mil verkligen är kan diskuteras. Symboliskt är sträckan ändå en viktig milstolpe för tillverkarna att uppnå. Och det var precis vad kinesiska Nio gjorde när de i Kina förra året lanserade sin modell ET7 med ett så kallar semi solid state-batteri med en energikapacitet på […]

Hur stort behovet av elbilar med en räckvidd på 100 mil verkligen är kan diskuteras. Symboliskt är sträckan ändå en viktig milstolpe för tillverkarna att uppnå. Och det var precis vad kinesiska Nio gjorde när de i Kina förra året lanserade sin modell ET7 med ett så kallar semi solid state-batteri med en energikapacitet på hela 150 kWh. Batteriet kom från kinesiska WeLion och med semi solid state menas batterier som använder en trögflytande blandning av fast och flytande elektrolyt. 

Nio erbjöd sina kunder att byta till det 150 kWh stora batteriet via sina stationer för batteribyten. Men intresset visade sig vara svalt och i en intervju med sajten Eletric Vehicles meddelar Nio-chefen William Li att tillverkningen av batteriet ställts in efter några hundra exemplar. 

Nio ET7

-Bortsett från att 150 kWh-batteriet är ganska dyrt i abonnemangsavgiften, anser vi att det varken är meningsfullt ur affärssynpunkt eller ur användnings- eller användarupplevelsesynpunkt, säger William Li till Eletric Vehicles. 

Utöver batteriet på 150 kWh erbjuds Nio ET7, samt andra av tillverkarens modeller, med batterier som har en kapacitet på 75 eller 100 kWh. Och de som har en Nio och hyr sitt batteri till en månadskostnad kan alltså byta det mot ett fulladdat och en annan storlek än vad som tidigare satt i bilen. 

Vid en så kallade Power Swap Station kan modeller från Nio byta till ett fulladdat batteri på knappt fem minuter.

Här i Sverige finns det idag åtta så kallade Power Swap Station för att byta batteri. I Kina är antalet nu uppe i 3.500, något som enligt William Li gjort att fler kunder väljer det mindre batteriet på 75 kWh. 

-För flera år sedan, när det ännu inte fanns så många batteribytesstationer, var användningsförhållandet mellan 75 kWh- och 100 kWh-batterier 50/50. Men nu när vi har över 3 500 bytesstationer i Kina föredrar faktiskt 97 % av användarna 75 kWh-varianten framför 100 kWh-varianten, säger William Li.