Därför sätter Kina tonen för Mercedes kommande elbilar
Carl Undéhn
24 jul 2023
Nya siffror från brittiska banken HSBC visar att kinesiska tillverkare står för hälften av alla elbilar som byggs idag. Siffror över antalet elbilstillverkare i Kina varierar. Men säkert är att statliga stöd har fått nya tillverkare att växa som svampar ur marken. En sammanställning 2019 visade på över 500 elbilstillverkare i Kina.
Långt ifrån alla kommer klara sig, men de senaste åren har allt fler också börjat sälja bilar här hos oss. Något som fått både europeiska tillverkare och politiker att varna för ökad och ojämn konkurrens här. Men de kinesiska tillverkarna utmanar även på hemmaplan – framför allt när det handlar om elbilar.
Kina är sedan länge världens största marknad för elbilar. Något som så klart även europeiska märken vill ha en del av. Men det har visat sig vara allt svårare och kunderna där efterfrågar inte alltid samma saker som vi gör. För att rusta sig bättre inför vad som väntas bli en ännu tuffare match om de kinesiska kunderna i framtiden vill Mercedes nu anpassa sina modeller efter Kinas behov.
– För vår nästa våg av elektrisk offensiv, som kommer att starta 2025 med de nya E-arkitekturerna, är Kina helt centralt. Vi måste behärska eldriften lika perfekt som digitaliseringen. Det är vad våra kunder förväntar sig, säger Mercedes svenske chef Ola Källenius till den tyska branschtidningen Automobilwoche.
Enligt äkllor till tidningen anpassas nu redan färdigt utvecklade modeller inför lanseringen på den kinesiska marknaden. Som exempel nämns utrymmet inne i bilen och digitala funktioner, men konkret hur bilarna kommer skilja sig från andra marknader beskrivs inte.
Bland annat BYD och NIO erbjuder idag modeller i det ”premiumsegment” där Mercedes vill spela. Fler märken är på ingång och gemensamt för dem alla är fokus på lyx och avancerad teknik.
– Konkurrenssituationen och innovationskraften i Kina måste tas på allvar, säger Ola Källenius till tidningen.
Det är oklart hur Mercedes försäljning av elbilar i Kina egentligen ser ut. Sett till alla marknader stod elbilar för 10 procent av tillverkarens försäljning under årets första sex månader. Separata siffror för Kina har inte redovisats, men enligt Automobilwoche var andelen del där ”betydligt lägre”.