Annons:

Därför vill Geely inte bygga nya fabriker utanför Kina

Carl Undéhn

Carl Undéhn

10 jun 2025

Redan innan EU införde sina strafftullar på elbilar från i Kina visade tillverkare därifrån intresse för egna fabriker i Europa. Byd hade tidigare gett grönt ljus till att bygga en fabrik i Ungern, som ska börja tillverka bilar senare i år. Och efter att strafftullarna blev ett faktum har även MG, som ägs av Saic, och Xpeng öppnat för möjligheten med tillverkning här. Även Smart och Zeekr har nämnt möjligheten, och deras ägare Geely har med sitt ägande av Volvo en fördel i form av redan befintliga fabriker här.

Volvos fabrik vid Torslanda är en av flera europeiska fabriker som ägaren Geely skulle kunna använda sig av.

Och några nya fabriker utanför de befintliga från Volvo här i Sverige, Belgien och den kommande fabriken i Slovakien är inte aktuellt. Det meddelade Geelys chef Li Shufu som även uppgav att det inte finns planer på nya fabriker i USA, som infört strafftullar på 100 procent på elbilar från Kina. Även i USA har Geely tillgång till Volvos fabrik där.

Som orsak uppges minskad globalisering inom bilindustrin och att det på flera håll råder en överproduktion i världens bilfabriker. Geely vill i stället se över möjligheterna att använda fabriker från de pasrtnerskap som redan finns. Dit räknas också Renault, som nu ska börja bygga Polestar 4 för den amerikanska marknaden vid sin fabrik i Sydkorea.

Annons:
Annons:
Annons: