Det går bra nu för biltillverkarna – och bäst marginal har Tesla
Carl Undéhn
31 mar 2022
En stor del av förra årets nyhetsrapportering om bilbranschen handlade om bristen på halvledare. I kombination med coronapandemi ledde det till produktionsstopp för flera tillverkare och den som beställt en bil får ännu räkna med lång leveranstid.
Men det innebär inte att världens biltillverkare går på knäna – tvärtom. Enligt siffror från analysfirman EY gjorde världens 16 viktigaste biltillverkare förra året större vinst än någonsin.
Den samlade operativa vinsten, alltså företagens huvudsakliga verksamhet, steg från 50 till 134 miljarder Euro, över 1 200 miljarder kronor. Även på börsen steg värdet för alla stora biltillverkare bortsett från Renault och Suzuki.
Att det går att tjäna pengar på att bygga elbilar blev tydligt med Teslas helårssiffror för 2021. Tesla var också tillverkaren med störst vinstmarginal på 12,1 procent. I genomsnitt tjänar Tesla omkring 60 000 kronor per såld bil och förra året levererades 936 000 stycken.
Tesla själva beskrev därför 2021 som ”genombrottets år” när de presenterade en rekordvinst på 5,5 miljarder dollar.
Störst totala vinst stod däremot Toyota för med 235 miljarder kronor följt av Volkswagen med 182 miljarder kronor.
– På det hela taget har de största bilföretagen hittills klarat halvledarkrisen på ett anmärkningsvärt bra sätt. Även om försäljningen har sjunkit i nästan alla företag är vinstsituationen i vissa fall utmärkt, säger Constantin Gall som leder avdelningen för mobilitet hos EY.
En förklaring till den ökade vinsten är att halvledarbristen tvingade tillverkare att prioritera vad som skulle byggas. I vissa fall, som hos koncernen Stellantis, innebar det att elektrifierade modeller fick förtur. Generellt ledde det till att biltillverkarna satsade på att främst bygga större och dyrare modeller som kan säljas med bättre vinstmarginal.