Digitala pass för mer hållbara batterier
Carl Undéhn
26 apr 2022
Att komma över en tid för att ansöka om ett nytt pass har nu under våren visat sig vara en rejäl utmaning. Förhoppningsvis blir det en enklare process när Tyskland nu startar ett projekt med digitala pass för batterier.
I det ska information från batteriets hela livscykeln samlas, inklusive utsläppen som orsakas vid utvinningen av råvarorna som behövs. Målet är att minska batteriernas miljöavtryck och förenkla återvinningen av metallerna det innehåller.
Passen ska använda sig av teknik från företaget Circulor. Med det kan biltillverkare följa metallernas väg från utvinningen till batteritillverkning och senare återvinning.
– Batterier är värdefulla tillgångar och att ge dem en identitet kommer att vara avgörande för att uppnå cirkulära ekonomier som säkrar resurser och ger lägre utsläpp, säger Circulors grundare Douglas Johnson-Poensgen.
Projektet finansieras av det tyska klimatministeriet med 82 miljoner kronor och löper över tre år. Förutom flera forskningsinstitut är också BMW, Audi och Mercedes med i samarbetet.
Satsningen med batteripass är ett första steg mot den batteriförordning som EU väntas införa senare i år. Svenske EU-parlamentarikern Jakop Dalunde utsågs förra året till förhandlare för den gröna gruppen i parlamentet kring det.
Enligt förslagen ska batteriförordningen bland annat kräva märkning av batteriernas koldioxidavtryck och införa minimikrav på andelen återvunna metaller vid tillverkningen. Det gäller då inte enbart för batterierna i elbilar, utan även alla andra tekniska prylar som drivs av batterier.
Organisationen Global Battery Alliance, där flera biltillverkare som Volvo, Volkswagen, Renault, BMW och flera andra ingår, planerar också införandet av batteripass.