/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F04%2FNissan-Solid-State-2024-02.jpg)
Dubbelt så lång räckvidd med Nissans solid state-batterier
Carl Undéhn
28 okt 2025
Det fortsätter komma lovande nyheter kring utvecklingen av så kallade solid state-batterier, alltså batterier med en fast i stället för flytande elektrolyt. Med det får vi elbilar som får längre räckvidd, snabbare laddning och mer säkerhet än med batterierna som används idag. Trots många års utveckling har ingen ännu lyckats masstillverka solid state-batterier. En tillverkare […]
Det fortsätter komma lovande nyheter kring utvecklingen av så kallade solid state-batterier, alltså batterier med en fast i stället för flytande elektrolyt. Med det får vi elbilar som får längre räckvidd, snabbare laddning och mer säkerhet än med batterierna som används idag.
Trots många års utveckling har ingen ännu lyckats masstillverka solid state-batterier. En tillverkare som arbetar på att lösa saken med en egen pilotanläggning i Yokohama är Nissan. Och nu uppger den japanska affärstidningen Nikkei att Nissan tillverkat prototyper av solid state-batterier och med det tagit ett viktigt steg mot att lansera dem i stor skala. Nissan avsläjar inte vilken energitäthet prototyperna har, men uppger enligt Nikkei att batterierna kan fördubbla räckvidden hos elbilar jämfört med idag.

Nissan håller fast vid målet att lansera solid state-batterier 2028. Själva tillverkningen i större skala är planerad att komma igång under början av 2029. Konkurrenten Toyota gick nyligen ut och sa att de har som mål att lansera modeller med solid state-batterier redan 2027. Ytterligare en japansk tillverkare som satsar på tekniken är Honda, och även de planerar att lanserar modeller med solid state från 2028.
Nissan samarbetar med amerikanska LiCAP kring utveckling och tillverkning av elektroden som framställs genom så kallad torr princip. Med det måste elektroderna inte torkas, vilket sparar tid och kostnader vid tillverkningen. Som ett resultat av det har Nissan sagt att deras solid state-batterier kommer få ett lågt pris på 75 dollar per kWh. Inom bilbranschen anses ett pris under 100 per kWh för batterier vara brytpunkten för när elbilar kan konkurrera prismässigt med jämförbara modeller med förbränningsmotor.
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F09%2FZEEKR_135-1920x1080-7X_v1_01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F09%2FZEEKR_135_Elbilen-Ipad-1536x2048-7X_v1_01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F09%2FZEEKR_135_Elbilen-Mobile-828x1472-7X_v1_01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FChery-Solid-state01-scaled.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FRImac-batteri-2025-02.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F04%2FToyota_Solid-_State.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FAriya-Facelift02.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F09%2FSk-On-Pilot-solid-state.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F04%2FMercedes-solid-state-1.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FPV5-Cargo-Rekord.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F07%2FPeugeot-e-209-New-2023-3.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FIMG_4201.webp)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F01%2FAlpine-A110-2025-01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FLadd-ChargeNode.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F07%2FPorsche-Logo_ny01.jpg)