Dyson storsatsar i elbilsfabrik – första bilen 2021
Patrick Ekstrand
24 okt 2018
Det brittiska teknikföretaget Dyson, mest känt för sina påslösa dammsugare, bygger en elbilsfabrik. Investeringen är på hela 2 miljarder pund, motsvarande omkring 23 miljarder kronor. Det är dock tveksamt om deras ursprungliga plan kring batteriteknik baserad på fast elektrolyt fortfarande gäller. Hur det än blir ska de första bilarna rulla ut 2021.
Jätteanläggningen ska byggas i Singapore, rapporterar BBC News. Anledningen sägs vara tillgången på kvalificerad arbetskraft och närheten till flera nyckelmarknader. Själva prislappen på bygget var inte väsentlig.
Dyson har redan omkring 1 000 anställda i den asiatiska ö-nationen och vet vad som krävs för att vara framgångsrika just där. Att britterna mot all förmoden röstade för Brexit ligger förmodligen också tungt i vågskålen.
Dysons elbilsplaner har varit kända sedan i mars 2016 när det framkom att den brittiska regeringen avsåg att ge företaget anslag för att tillverka en brittisk elbil. Nyheten ledde till att en rad ”fejkbilder” på hur deras kommande elbil skulle se ut dök upp på nätet. Den som bara såg dem tog nog det hela som ett skämt, men …
I februari kunde vi konstatera att den ansedda finanstidningen Financial Times rapporterade mer utförligt om företagets planer. Strategin var att kopiera Teslas utveckling genom att först bygga en dyr bil i ett relativt litet antal exemplar. Sedan skulle man satsa mer på den bredare marknaden innan man slutligen gav sig på att utveckla en modell för de stora massorna.
Att det handlade om seriösa planer framgick redan innan dess, bland annat när företaget rekryterade den brittiska sportbilstillverkaren Aston Martins chef för produktutveckling.
Dyson köpte också upp batteriföretaget Sakti3. Ambitionen var att bilarna skulle drivas av så kallade solid-state batterier, alltså batterier med fast elektrolyt. Sådana är inte bara säkrare, de kan bland annat också laddas betydligt snabbare än de batterityper som används i dag. Investeringen var på 58 miljoner pund. För en tid sedan meddelade dock företaget att man hade avskrivit Sakti3 som en förlust på 46 miljoner pund. En trolig anledning är att företaget kommit fram till att tekniken verkade mer lovande än vad den visade sig vara.
Ska man tro mannen bakom tekniken, Fabio Albano, fungerar den inte heller för elbilar. Han utvecklade den med betydligt mindre energikrävande applikationer i åtanke.
Trots det arbetar Albano i dag för Fisker, som även de har gjort stora utfästelser kring solid-state-batterier i elbilar. Har Albano tänkt om? Vet han något som Dyson inte känner till? Eller oroar sig det brittiska företaget för en eventuell patentstrid?
En sak är dock säker: De är fast beslutna om att visa världen att man inte nöjer sig med att bygga dammsugare och fläktar, oavsett om batterier med fast elektrolyt ska frälsa elbilsvärlden eller inte.
Bilden ovan, vd och grundare James Dyson. Foto: Richard Saker
Dyson suger upp chef från Aston Martin
Dyson får anslag för elbilsutveckling
Den svenska elbilen kunde ha sett ut som en dammsugare