E.Go satsar på stationer för batteribyte

Carl Undéhn

Carl Undéhn

5 nov 2021

Idén om att byta batteri istället för att ladda ser ut att börja få fotfäste igen. Tidiga satsningar för omkring tio år sedan misslyckades, men framförallt kinesiska Nio har byggt upp ett nät av batteristationer i Kina som även ska komma till Norge.

Nu meddelar även tyska E.Go Mobility att de börjar erbjuda tjänsten till ägare av deras lilla elbil E.Go. Den första stationen har redan öppnat i hemstaden Aachen och fler är planerade ibland annat Düsseldorf och Hamburg. Om det även finns planer på stationer i andra länder är ännu oklart, men ännu säljs företagets bil endast i Tyskland.

Tjänsten är gratis för de som äger en bil från E.Go – men det finns däremot mer än en hake med den. Till att börja med tiden för bytet, som uppges till omkring en timme. Målet är att sänka det till en halvtimme, men det är ändå en bit kvar till Nios stationer i Kina där batterier kan bytas på tre minuter.

Jämfört med tiden att ladda är däremot en halvtimme och även en timme snabbt. Laddar du hemma genom vägguttaget tar det nästan tio timmar innan batteriet i en E.Go är fullt och med CCS dröjer det fortfarande nästan sex timmar.

En annan sak är vad som händer med det utbytta batteriet. E.Go Mobility skriver att det fortfarande tillhör ägaren, som därför måste komma och byta tillbaka inom en månad.

Den lilla elbilen E.Go Life mäter endast 3,3 meter och utvecklades vid tekniska högskolan i tyska Aachen. Satsningen förutspåddes en lovande framtid, företaget hade en börsvärdering på tio miljarder och bilen sågs som en konkurrent till bland annat eldrivna Smart.

Elbilen besökte den nybyggda fabriken i Aachen och träffade företagets grundare, professor Günther Schuh, strax innan lanseringen i Tyskland 2019.

Men istället sattes företaget i konkurs, delvis på grund av coronakrisen, men framförallt såldes inte tillräckligt med bilar. Men nya investerare gav sig in i projektet och idag går det att beställa bilen från omkring 170 000 kronor efter elbilspremie i Tyskland.

För det får du en bil med 78 hästkrafter, en toppfart på 122 km/h och ett batteri på 21,15 kWh som ger en räckvidd på 12 mil enligt WLTP.  

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: