/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F03%2FMercedes-GLC-test01.jpg)
Effektiv med identitet – Mercedes avslöjar mer om GLC
Carl Undéhn
17 jun 2025
I våras presentrerade Mercedes nya CLA, den första av en ny generation elbilar från den tyska tillverkaren med 800-voltsarkitektur för snabb laddning och fokus på en effektiv drivlina. Något som märks i räckvidden på 78 mil med ett batteri på 85 kWh. Samma filosofi har präglat arbetet även med elsuven GLC, som har premiär under bilmässan IAA i München i början av september.
Intressant är då uppgiften att GLC också ska visa på ett omarbetat designspråk hos Mercedes och kommer få en hög och markerad front. Något som inte brukar betyda låg förbrukning då det ger ett större luftmotstånd. Designchefen Gorden Wagener säger till brittiska Autocar att det ska ge GLC samt ytterligare kommande modeller från Mercedes en stark identitet. Ett smakprov på vad det innebär visades med konceptet Vision V, som vi har kollat in och ni kan läsa mer om här.
Bortsett från att det handlar om en högbyggd suv kommer GLC alltså utseendemässigt ha en del skillnader mot nya CLA, som är en strömlinjeformad sedan. Även tekniskt skiljer sig de båda modellerna en del åt, där CLA byggs på plattformen MMA och GLC på plattformen MB.EA, där den senare ska vara för större modeller. De exakta måtten hos GLC har inte presenterats, men bagaget uppges rymma 560 liter och utöver det finns det en frunk med plats för ytterligare 100 liter. I båda fallen handlar det om plattformar med 800-voltsarkitektur och GLC ska kunna snabbladda med upp till 320 kW.
Batteriet uppges vara på 94,5 kWh som ska ge GLC en räckvidd på omkring 70 mil. Drivlinan heter eATS 2.0, är egenutvecklad av Mercedes och då för den energieffektiva konceptbilen EQ.XX. Med fyrhjulsdrift och dubbla elmotorer är den gemensamma effekten 359 kW. Senare ska det även komma en AMG-version som kommer använda så kallade axialflödesmotorer, som har både hög effekt och högt vridmoment. 2021 köpte Mercedes det brittiska företaget Yasa som utvecklar den yen av motorer och idag tillverkas märket axialflödesotorer i Berlin.