/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2FNissan-Leaf-fabrik.jpg)
Miljardinvestering vid fabriken – nu byggs nya Nissan Leaf
Carl Undéhn
16 dec 2025
Nissan har lanserat den tredje generationen av sin elbilklassiker Leaf. Våra intryck av den kan ni läsa mer om från vår provkörning här, och nu har tillverkning av den nya Leaf kommit igång. Som tidigare generationer byggs bilen för den europeiska marknaden i Nissans brittiska fabrik i Sunderland. Inför arbetet med att tillverka den tredje […]
Nissan har lanserat den tredje generationen av sin elbilklassiker Leaf. Våra intryck av den kan ni läsa mer om från vår provkörning här, och nu har tillverkning av den nya Leaf kommit igång. Som tidigare generationer byggs bilen för den europeiska marknaden i Nissans brittiska fabrik i Sunderland.
Inför arbetet med att tillverka den tredje generationen av Leaf har Nissan investerat 450 miljoner pund – 5,6 miljarder kronor – i att uppdatera fabriken. Bland annat har det tillkommit 137 nya pressverktyg som används för att ta fram de 42 karossdelar som används för att sätta ihop Leaf. Utöver det har det tillkommit nya robotar, där Nissan framhäver att en av dem gör det möjligt att lasersvetsa med en precision på 0,3 millimeter.

Montering av batteripacken sker nu också i direkt anslutning till fabriken. Battericellerna görs som tidigare inte av Nissan själva utan kommer från AESC, som tagit över tillverkningen av celler. Men även det sker i Sunderland i den nya gigafabrik som AESC UK Battery Manufacturing driver där.
Nya Leaf byggs med plattformen CMF-EV, som tagits fram inom samarbetet mellan Nissan, Renault och Mitsubishi. Det innebär att Leaf delar teknik med bland annat Renault Megane och Nissan Ariya. Nya Nissan Leaf mäter 4,35 meter på längden, och är med det faktiskt 14 centimeter kortare än den förra generationen.

Tredje generationens Leaf erbjuds med ett batteri på 52 kWh för 44 mils räckvidd eller ett större på 75 kWh för 62,2 mils räckvidd. Driving sker på framaxeln, där det mindre batteriet kommer med en elmotor med en effekt på 130 kW och det större med en effekt på 150 kW. Priset börjar på 435.000 kronor.
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F04%2FNissan-Solid-State-2024-02.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FAriya-Facelift02.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F02%2FAriya-Nismo_webb07.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F08%2FNissan-Logo01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F06%2FNissan-Leaf-2025-01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F03%2FNissan-Leaf-2025.01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2FPolestar-bryssel01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F11%2FTwing06.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2Fpowerco.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2FTest-Smart-2-01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2FScania-LKAB01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2FVolkswagen-Gen-Urban01.jpg)