Egenutvecklade komponenter ska ge Volkswagens elbilar längre räckvidd 

Carl Undéhn

Carl Undéhn

20 feb 2023

Volkswagen tar ett större grepp kring tillverkningen av komponenter till elbilar. Sedan tidigare utvecklar koncernen elmotorer och förra sommaren inleddes arbetet med den första av sex planerade gigafabriker för batterier. 

Under Tech Day meddelade Volkswagen att de nu även ska utveckla egna växelriktare och system för batteriets och bilens temperatur. 

Genom att använda egenutvecklade komponenter som arbetar bättre tillsammans menar Volkswagen att kommande eldrivna modeller kan bli upp till 20 procent mer energieffektiva jämfört med dagens. 

Växelriktaren omvandlar batteriets likström till växelström som behövs för elmotorn. Med mer effektiva växelriktare minskar värmeförlusterna vilket kan ge både mer kraft men framförallt minskar behovet av aktiv kylning. 

Något som i slutändan ger elbilar med längre räckvidd. 

Växelriktaren ska utformas enligt samma skalbar princip som koncernens elbilsplattform MEB. 

Volkswagen räknar med att kunna börja använda den i nästa, vidareutvecklad version av MEB, kallad MEB+. De första modellerna på MEB+ är planerade att lanseras 2026. 

Skalbarheten ska göra det möjligt att använda den i allt från billiga instegsmodeller till prestandabilar med med 680 hästkrafter. 

-Det är vårt mål att bli tekniskt ledande, även när det kommer till eldrivna bilar, kommenterade Volkswagens tekniske chef Thomas Schnall beslutet. 

 För bilens värme- och kylsystem vill Volkswagen med en nyutvecklad teknik ersätta dagens flera komponenter med en. Den ska sköta temperaturen både inne i bilen och hos batteriet. 

Den kompakta modulen innebär lägre vikt och är mer effektiv än tidigare lösningar vilket också ska leda till längre räckvidd. 

Besluten är ännu ett i Volkswagens strategi om enhetliga lösningar för en mängd olika bilmodeller som började med utvecklandet av en enhetscell för batterier. 

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: