Elbilar från Hyundai och Kia ska kunna ladda andra bilar – här är nya plattformen

Fredrik Sandberg

Fredrik Sandberg

2 dec 2020

Hyundai och Kia ska redan nästa år rulla ut de första bilarna som baseras på deras helt nya elbilsplattform. Den nya arkitekturen har fått namnet E–GMP (Electric-Global Modular Platform). E-GMP kommer att ligga till grund för Hyundai-koncernens (i vilken Kia ingår) planer på att introducera totalt 23 rena elbilar fram till 2025. Av dessa 23 bilar är det 11 stycken som baseras på den nya plattformen.

Vad betyder det här då, med en ny grundarkitektur?

Bilarna byggs på en ”skateboard”, med ett batteripack som ligger platt under golvet. Motorerna och elektroniken som hör till får plats mellan hjulparen. Allt detta frigör utrymme för passagerare, och ger mer lastutrymmen. Ingen kardantunnel som tar utrymme i bilen. Överhänget blir kortare.

Biltillverkaren får dessutom en grundarkitektur som de kan bygga de flesta bilmodeller på. På E-GMP kommer flera storleksklasser att bli möjliga.

Men det mest intressanta med Hyundai-gruppens nya arkitektur hittar vi i batterisystemet. Likt de flesta andra biltillverkare använder sig Hyundai av pouchceller som packeteras i moduler som sedan placeras i det stora batteripacket.

Själva battericellerna tillverkas av underleverantörer, Hyundai ville på en presskonferens inte avslöja vem det är. Det troliga är att det rör sig om flera olika leverantörer. Men Hyundai har däremot en egen forsknings- och utvecklingsavdelning som skräddarsyr kemin som sedan lämnas över till batteritillverkaren. Till den nya plattformen har Hyundai tagit fram en cell som ska klara snabbare laddning än tidigare varianter. Till det hör också att spänningen i batteripacket ligger på 800 volt, likt Porsche Taycan. Högre spänning gör att värmeutvecklingen minskar och det blir mindre förluster. Det ger en mer energieffektiv bil. Laddningen ska kunna ske med cirka 250 kW och det verkar bli en tämligen platt laddkurva. En bil med 50 mils räckvidd ska kunna ladda till 80 procent på bara 18 minuter. Dessutom finns det i plattformen inbyggd möjlighet att ta ut energi från bilen med upp till 3,5 kW effekt. Man kan även ladda andra elbilar från sin elbil.

Hyundai och Kia är kända för att göra några av de mest energisnåla bilarna på marknaden. Med nya plattformen verkar man inte vika från den linjen. Som halvledare kommer E-GMP att använda kiselkarbid istället för traditionell kisel, vilket är en väg att nå mindre förluster på systemnivå. En ännu effektivare motor, 800 voltsystem och kiselkarbid gör att vi nog kan förvänta oss ännu mer effektiva elbilar från Hyundai-koncernen.

När det kommer till prestanda kommer Hyundai-gruppen ut att erbjuda både bakhjulsdrivna och fyrhjulsdrivna bilar. En prestandamodell kan accelerera från noll till 100 km/tim på mindre än 3.5 sekunder, med en maxfart på 260 km/tim.

Nästa år avtäcks de första bilarna baserade på den nya plattformen. Från Hyundai kommer Ioniq 5 och från Kia en crossover, som troligtvis har kopplingar till konceptet Imagine som visades upp förra året.

Hyundais koncept 45, som tros ligga till grund för Ioniq 5, som tros bli första bilen från Hyundai som baseras på nya plattformen.
Kia Imagine, en crossover som tros bli grunden för Kias första bil med nya plattformen.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!